Meziválečná próza
Dílo:
1. období – počátek tvorby
– 2 knihy povídek Boží muka, Trapné povídky
– objevují se motivy záhad, tajemství, autor se ptá po smyslu života
– divadelní hra Loupežník
– oslavuje mládí, drzost. Mládí se staví proti pokryteckému staršímu věku. Symbolem mládí je loupežník – mladý chlapec přichází k vile obehnané vysokou zdí. Za ní drží profesor svou mladší dceru Mimi v izolaci. Nechce, aby se zkazila. Loupežník se pouští do boje, aby ji zachránil, a postupně zdolává překážky. Podaří se mu to, ale pak odchází za svými dalšími výboji.
– překlady moderních francouzských básníků – Francouzská poezie moderní doby
2. období – 1. polovina 20. let
– patří zde utopické romány a dramata, ve kterých varuje před zneužíváním vynálezů k ovládnutí světa, řeší otázku, zda je vynálezce zodpovědný za svůj vynález
R.U.R.
– Rossum’s Universal Robots = Rossumovi univerzální roboti
– alegorická divadelní hra
– novotvar robot (návrh Josefa Čapka, autorova bratra)
– bez bližšího místního a časového určení; Rossumův ostrov, budoucnost
– Lidé vymyslí umělé lidi, kterým říkají roboti, aby se osvobodili od dřiny. Roboti jsou velmi inteligentní bytosti, mluví mnoha jazyky, mají hluboké vědomosti; nemají však duši (rozum a cit); jinak jsou od lidí nerozeznatelní, nahrazují lidskou práci.
Roboti se vzbouří proti lidstvu, zničí ho. Naživu zůstává pouze stavitel Alquist, který nepohrdá lidskou prací. Snaží se najít způsob výroby robotů, jelikož recept na výrobu byl zničen. Marně je však pitvá, na nic nepřijde.
U dvou robotů – Prima a Heleny – se objeví lidský cit, láska, ochota obětovat se
pro druhého. Stávají se lidmi a lidstvo je zachráněno. Alquist v nich spatřuje nového Adama a Evu.