Evropské a české literární baroko, barokní výtvarné umění a architektura
4. Evropské a české literární baroko, barokní výtvarné umění a architektura
Společensko-historické pozadí
Pokračující šíření reformačních myšlenek s sebou přináší změny ve věcech víry a také válečné konflikty. Nejrozsáhlejším byla tzv. třicetiletá válka, již vyvolaly spory mezi katolíky a protestanty uvnitř SŘŘ.
Náboženské, společenské a politické střety podpořily v pol. 17. Století zrod absolutistických monarchií.
Baroko v Evropě
Baroko – původ slova není zcela jasný, asi z portugalského barocco = nepravidelná perla
– kulturní a stylová epocha od poloviny 16.stol. do pol. 18.stol., vzniká v Itálii a ve Španělsku a během 17.stol. se rozšiřuje do celé Evropy
Z renesance přejímá touhu po poznání. Smyslovost a smyslnost, ale zároveň se projevuje nevíra v člověka a jeho pozemský svět, pocit nicotnosti a pomíjivosti lidského života.
Barokní člověk je zmítán trvalou nejistotou svého bytí, stupňovanou válkami a sociálními nepokoji, upíná se k nadpozemským jistotám, pozemská skutečnost se v jeho vizích mění v alegorii a symboly, jež mají vyslovit pocity umělce.
• Barokní mystická erotika – Kristus bývá – v návaznosti na výklad Šalomounovy Písně písní – zživotňován jako milenec lidské duše toužící po splynutí s ní
• Kontrast – antiteze – jeden z hlavních barokních principů – kontrast světa pozemského a duchovního (božího)
• Hyperbola – nadsázka
• Symbol
Frekventovaným tématem je smrt, líčená na jedné straně s naturalistickými detaily jako zánik lidského těla, na druhé straně jako vytoužený cíl duše na její cestě k Bohu.
• Manýrismus – styl, pro který je příznačná nepůvodnost obsahu, jde o šablonovité tvoření, tvorba, kde jde spíše o zručnost – manýru než vlastní uměleckou tvůrčí činnost