Světová próza 1.poloviny 20.století
kubismus – inspirace černošským uměním (Picasso, Braque, …), upouští od perspektivy, geometrické tvary objektů, vlastní obrazová skladba, mnohopohlednost (pohled z různých stran současně), rozklad skutečnosti na jednotlivé prvky zobrazené současně Duschamp, Picasso, Braque, …
literatura – verbální svoboda, metafory, snaha postihnout nadskutečnost => nová skutečnost, grafické básně Karel Čapek „Život a dílo skladatele Foltýna“, J. Cocteau
fauvismus – základním prvkem je barva, je to označení pro francouzský expresionismus, ostré nemíchané barvy, pouze ve výtvarném umění
secese – směr zejména výtvarný, zdobnost, ornamentálnost, dvojbarevnost, lineárnost, forma vzpoury proti době A. Mucha, V Preissing
dadaismus – zakladatel Tristan Tzara – Rumun, dada = koníček – náhodně vybrané slovo ze slovníku, náhoda, odmítání všech dosavadních norem => naprostá anarchie v životě a umění, využívání nesmyslů a nelogických souvislostí, mystifikace, odpor vůči civilizaci, neuznávali podvědomí, automatické texty (později využité v surrealismu), optické básně
surrealismus – z francouzštiny, znamená nad realismus, zakladatel André Breton „Magnetické pole“ – poprvé použito psychického automatismu, poprvé však toto slovo použil Apollinaire ve svém díle „Prsy Tyrésiovy“, mělo šokovat a provokovat společnost, imaginace a fantazie, psychický automatismus – volný tok obrazů bez rozumové kontroly, vliv Freudovy psychoanalýzy (snaha prostřednictvím umění vyjadřovat své dojmy a sny), odmítali v umění logiku, chtěli osvobodit lidskou fantazii, odmítali pravidelný rytmus a rým 1924 – první manifest surrealismu, André Breton 1929 – druhý manifest, André Breton S. Dalí – bizardní deformace a výstřednost „Andalúzský pes“ – první surreal. film, režie L. Bunnuel 1934 – Surrealistická skupina, mluvčím byl K. Teige, problémy s fašisty a komunisty, během okupace skupina Ra42, L. Kundera