Vývoj světového dramatu ve 20. století
Eugene Gladstone O´NEILL
jeden ze zakladatelů am. mod. divadla, NC ( 1936 ), dílo – naturalismus, expresionismus, antické drama
SMUTEK SLUŠÍ ELEKTŘE ( inspirován Oresteiou, doba po válce SxJ, tragédie rodu manonů, 3 díly,
1.: Návrat – generál Ezra Manon se vrací z války, žena zamilovaná do jiného, muže otráví, dcera to odhalí,
2.: Štvanice – boj matky s dcerou o Orina ( syn, resp. bratr ), ten se zraněný vrací z války, matku miluje, ale když se dozví o nevěře, milence zabije, matka se zastřelí
3.: Přízraky – sourozenci se vrací z cest ( jeli aby zapomněli ), syn to vše sepisuje a chce to po své dívce vydat, dcera mu chce zabránit, dožene ho k sebevraždě, pochopí že celý rod je zakletý a zaživa se pohřbívá, čeká na smrt, aby ji vykoupila )
CESTA DLOUHÝM DNEM DO NOCI ( autobiografické drama, proto autor požádal nakladatelství, aby dílo vydali až po jeho smrti, nechtěl ublížit osobám, jichž se to týká, jeho žena ji vydala už po 2 letech )
Nazim HIKMET
LEGENDA O LÁSCE ( napsána ve vězení, sestra panovnice těžce nemocná, neznámý ji sice uzdraví, ale pod podmínkou, že se stane ošklivou, děj má hodně symbolů: slunce = sym. života, tma = sym. nepřátelství a smrti )
4 podoby lásky: sesterská, egoistická, oddaná a k umění
Federico Garcia LORCA
zakladatel kočovného divadla
KRVAVÁ SVATBA ( podle skutečné události, rozmluva matky se synem, který se hodlá oženit, matka má ale divné tušení ( přišla o muže a jednoho syna ), nakonec schvaluje, po svatbě nevěsta syna opouští kvůli milenci, syn milence v souboji zabije )
DŮM DONI BERNARDY ( tragédie, konflikt jednice s mocí, která mu brání ke svobodě a žití, despotická Dona ve svém domě krutě vládne, po smrti druhého muže nutí své dcery ke smutku, nejstarší si najde ženicha, který se ale tajně schází s druhou dcerou, ostatní dcery je špehují, milenci se objeví, matka to drží v tajnosti – chce uchovat rodinnou čest , v příběhu až na ženicha samé ženy )