Vývoj světového dramatu ve 20. století
Luigi PIRANDELLO
NC, subjektivismus, relativismus, analýza buržoazní spol., novátor dramatické hry
ŠEST POSTAV HLEDÁ AUTORA
Maxim GORKIJ
socialistický realismus
JEGOR BUKYČOV A TI DRUZÍ
Berthold BRECHT
boj x fašismu a válce, dramatik, režisér
ŽEBRÁCKÁ OPERA ( adaptace hry Johna Graye, pokrytectví měšťanské společnosti, rozpor mezi zdáním a realitou,
souboj dvou gangů, Peachumův gang ( Peachum vlastní firmu Přítel žebráka – každý žebrák musí být evidován a odvádět půlku výdělků ) a Macheathův gang ( Macki Kudla – velí zlodějům, má známé po celém městě i v řadách policie ), Macki si tajně vezme Polly, dceru Peachuma, což se mu nelíbí, rozhodne se Mackieho udat, šerif ho ale varuje a ten předá vedení firmy Polly a utíká, jedna z Mackieho milenek prozradí místo jeho pobytu a ten je zatčen, má být zatčen, všichni jakoby truchlí ale mají radost, královna v den své korunovace udělí Mackiemu milost )
MATKA KURÁŽ A JEJÍ DĚTI ( během 30.-ti leté války, dramatická kronika, ukazuje obchody očima malých lidí živořících na okraji války, válku potřebují a nezanevřou na ni, dobro, zlo – vše je jedno, chtěl aby si divák uvědomil zrůdnost války a nechápal jí tak jako matka Kuráž, pro kterou je to obživa a ne původce zla, matka Kuráž, ta má tři děti, putují s vojáky, živí se obchodováním, syn se nechá naverbovat do armády, nakonec o všechny děti přijde avšak pokračuje s vojskem dál, je to její obživa )
István ÖRKÉNY
KOČIČÍ HRA ( tragikomedie, o osamělosti stárnoucích lidí, Eržika Orbánová, vdova, žije dvacet let ve stejném paneláku a stýká se pouze s lidmi z nebližšího okolí, každou neděli navštěvuje svoji dceru se kterou si však nerozumí,
jednou týdně za ní chodí operní pěvec, kterého tajně miluje, tento stereotyp naruší její přítelkyně, schází se, chodí do kavárny, Eržika začíná znovu žít, Pavla ji však přebere toho pěvce, E chce spáchat sebevraždu, ale neúspěšně, zachrání jí příjezd její sestry )