Vývoj světového dramatu ve 20. století
CHARAKTERISTIKA – na přelomu století vznikají nové moderní umělecké směry, které se projevily nejen v próze ale i v
dramatu
prvky symbolismu, impresionismu, dekadentní prvky, expresionistické, hluboké prokreslení postav, později i hry s prvky socialistického realismu
Maurice MAETERLINCK
symbolistická dramata, psal francouzsky, v některých hrách i impresionistické prvky
MODRÝ PTÍK – o hledání lid. štěstí,pták = symbol štěstí
Anton Pavlovič ČECHOV
jeho hry = přechod k modernímu dramatu, typický lyrismus ( líčení pocitů ) a psychologismus ( prokreslení postav )
důraz na atmosféru, střety lidí s různým charakterem = pocit zdlouhavosti
RACEK ( o smyslu života, o ideálech a životní rezignaci, o lásce a sobectví, tragicky laděná komedie, smích přes slzy, z venkova, mladík napíše hru, pozve herce, mladá dívka do níž se zamiluje chce být herečka, nadšeně hru studuje, jeho matka hru shodí, on rezignuje divadlo se nekoná, Nina se zamiluje do přítele matky ( slavný spisovatel ), odjíždí ze statku, po letech se vrací – zklamaná ze života, spolu se baví o tom co prožili – zklamání, život bez smyslu),
TŘI SESTRY, VIŠNOVÝ SAD ( tragikomedie, zánik ruského patriarchálního světa, matka s dcerou se vrací z Paříže zpět do Ruska, doma zjistí, že jejich statek je před krachem, před ním stojí sad = symbol něčeho nového, statek padne = zánik Ruska )
STRÝČEK VÁNA ( statkář, manželka dcera profesora, který chce jejich statek prodat, ale statkář se nedá a vyžene ho, vše se vrací do normálu, dílo o životě a lidských iluzích )
Konstantin STANISLAVSKIJ
zakladatel MCHATu ( moskevské umělecké divadlo ), režisér,
začíná využívat nové scénické prostředky: hru světel, hudbu, rytmus a tak dokázal navodit novou náladovou atmosféru, ovlivnil světové drama ( zájezdy svého divadla )
Max REINHARDT
SRN, režisér, experimenty s divadelním prostorem a uplatňováním symbolismu a expresionismu na jevištích