Moderní básnické směry přelomu 19. a 20. století v české literatuře
MILÁ SEDMI LOUPEŽNÍKŮ – básnická balada, novoromantismus, žánr lyricko-epicko-dramatický, příběh o lásce, žárlivosti, zradě a pomstě, folklórní pozadí, návaznost na romantickou literaturu – odbojní vyděděnci, vrchol Dykovy anarchistické vzpoury, kult síly a vášně, radost ze zla, odpor proti domácí průměrnosti, pojetí lásky jako síly dramatizující život, titulní postava – dívka, která odešla z domu, stala se milenkou tlupy loupežníků, nakonec je zradila a přivedla na šibenici proto, aby se pomstila za úkladné zavraždění svého přítele (dva protiklady – ona chce loupežníky se svým přítelem smířit, nejde to : ona vidí v jejich oloupení nespravedlnost, oni v jejím slitování zradu).
SATIRY A SARKASMY – satiry na politic. a společen. život v Čechách, satiry na nedostatky národa, b. Hloupý Honza
POHÁDKY Z NAŠÍ VESNICE – podobné téma jako „Sarkasmy“, komentoval dobové dění, prodejnost politiků, zamyšlení nad národním osudem.
válečné tetralogie: LEHKÉ A TĚŽKÉ KROKY, ANEBO, OKNO (báseň Země mluví), POSLEDNÍ ROK – psáno a publikováno za války, výzvy k nesmiřitelnosti,k odvaze, obavy o osud národa
sbírky pozdní lyriky – DOMY, DEVÁTÁ VLNA – rozpor mezi ideálem a skutečností, smutek z marné touhy po vyrovnání, melancholie, předtucha smrti
drama ZMOUDŘENÍ DONA QUIJOTA – symbolismus, volání po naplnění snu, skepse v jeho uskutečnění, konflikt snu a skutečnosti, postava bouřícího se jedince – idealisty, který v zápase za svůj sen, ve srážce s krutou realitou podléhá, hrdina = okouzlený snílek (Cervantes – rytíř bez bázně a s Hanou), prohlédne své bludy, zmoudří, ztrácí však smysl života a umírá (téma boje o ideály, konflikt iluze a deziluze).
novela KRYSAŘ – motivem je stará německá pověst, Krysař nedostal od konšelů sjednanou odměnu za to, že zachránil město Hammeln od krys, zavedl tedy zvukem své píšťaly obyvatele města do propasti, a tak se pomstil za jejich lakotu-
básnické vyjádření odporu k malosti a vzpoury proti ní, Krysař – postava vidoucí, ironik, skeptik, je osamocen, odsouzen k věčnému bloudění, neočekává nic od nikoho, vzepře se teprve tehdy, když je pošlapán lidský cit, který v něm probudila láska, ve městě přežije jediný spravedlivý – prostomyslný rybář a opuštěné plačící nemluvně – symbol nového života
„Krysař“ je výrazem Dykových názorů na spravedlnost, lásku a pomstu, romantický prvek tragické milostné deziluze, láska krysaře ke krásné Agnes – kvůli ní zůstává ve městě a nechce se mstít, ale když se dozví, že Agnes čeká dítě se svým milencem a že spáchala sebevraždu skokem do propasti, vzchopí se k pomstě
význam : protispolečenský buřič, myšlenky „generace záporu“, pocity deziluze, romantický rozpor sen X skutečnost, skepse spojená s útočnou ironií, symbolistické prostředky, ironik, romantik, reflexní lyrik, nadosobní idea národa = má absolutní hodnotu a mravní poslání.