Vývoj českého divadla a jeho společenská funkce
Vývoj českého divadla a jeho společenská funkce
Smysl divadla:
– podává obraz doby ze které je hra, umožňuje prožitek něčeho, co člověk sám neprožil
– vychovávání národa….
– neplní jen funkci zábavnou, ale především funkci seznamovací v době
– NO jedním z nejvhodnějších prostředků, kterými bylo možné působit na lidy, ovlivňovat široké, ale i lidové vrstvy
– divadlo se u nás rozvíjí již od středověku – rituály na uctívání boha, pololidové hry…
– Neexistovali stabilní scény, ale kočovné společnosti a ochotnické soubory.
– baroko – pololidové hry, světská tématika – období turecké vojny, církevní tématika – hry, výjevy z písma(tzv.: interunia)
– Národní obrození – velký rozkvět divadla, absence českého jazyka, proto vznikají divadla, kde se hrálo česky lidé se dali vychovávat pomocí her k vlastenectví.
– existuje převážně kočovné divadlo – úplně odlišné od současného divadla.
– Kromě těchto divadel se také rozvíjí loutkové divadlo – v této době větší rozsah než dnes.
– v 18. století vznikají v Praze první stálé divadelní budovy
– české divadlo v době Národního obrození se obtížně prosazovalo vedle divadla německého a italské opery. Obrozenci se mu však soustavně věnovali pro jeho bezprostřední vliv na diváka.
– od r. 1738 existuje v Praze divadlo v Kotcích – pokus o vytvoření českého představení
– r. 1771 česká hra Kníže Honzík – vystupovali zde němečtí herci, kteří neovládali češtinu. Nezdařilý překlad.
– 1. české divadlo – novočeské divadlo. Oficiální název – Vlastenecké divadlo. – úkolem bylo zajistit pravidelné české představení, vychovat české herce a vytvářet české hry
– Bouda – vzniklo r. 1786 – dřevěné divadlo, stálo na koňském trhu (dnes Václavské náměstí)
– působí zde autor dramat Václav Thám, Prokop Šedivý a herec Karel Ignác Thám – také cizí překlady (Schiller, Shakespeare, Goethe)