Romantismus ve světové literatuře 1789 – 1848
Romantismus ve světové literatuře
1789 – 1848
– umělecká reakce na revoluční události, životní pocit, postoj, nové nazírání na svět
– roman = slovesný útvar, ve kterém převládají city nad rozumem
– vznik v Anglii
– charakteristika doby: pád Napoleona, revoluce v Evropě, válka Řecko x Turecko, Polsko x Rusko,
– znaky: negativní reakce na klasicismus a osvícenství ( popírá ho a nesouhlasí ), protiklad snu a skutečnosti ( rozdíly mezi idéaly a skutečností ), jedince a společnosti => pocit osamění, odcizenosti, marný boj x společnosti, východiska – obdiv k minulosti, mystice, k lidové slovesnosti a k přírodě, zklamání z lidí, deziluze, pocity osamělosti, pesimismus, ale i nadřazenost nad ostatními, hrdinům nikdo nerozumíúnik do vlastního nitra; je výjimečný, neschopnost a nezájem přizpůsobit se; časté téma – nešťastná láska, ale hrdina neví co chce, autostylizace ( autor splývá s autorem )
– romantické prostředí: děj se musí odehrávat ve výjimečném prostředí, pokud možno tajemném nebo hrůzném : staré gotické hrady, hřbitovy, katedrály, tajuplná jezera nebo temné lesy
– literární prostředky: dominace prózy, pak lyrika, Byronská povídka neveršovaný lyrickoepický útvar, tvůrce W.Scott, nejvíce jí však proslul Byron, poéma – rozsáhlejší básnická skladba lyrickoepické povahy ( Puškin )
ROMANTISMUS
důraz na city a fantazii, iracionalitu, prvky tajemnosti, osudovosti nebo hrůznosti, zvuková stránka jazyka
uvolněná stavba díla, důležitá síla výrazu
inspirace gotikou
KLASICISMUS & OSVÍCENSTVÍ
dodržování norem estetické tvorby
svoboda tvorby
obohacení jazyka lidovou mluvou
důraz na rozum, inspirace antikou
– Hudba: Carl Maria von Weber, Franz Schubert, Robert Schumann, Giammo Rossinni, Frederic Chopin
Malířství: Eugone Delacroix