Maturitní otázky 30. pokračování
– Jan DRDA: NĚMÁ BARIKÁDA – soubor příběhů, heroizovala postoje Čechů za okupace i za pražského povstání (povídka „Vyšší princip“ – profesor latiny na gymnáziu, vše hodnotí podle přísných morálních zásad, domnívá se, že je budou dodržovat i Němci, tři jeho studenti jsou v době heydrichiády odsouzeni na smrt jen proto, že počmárali fotku Heydricha v novinách. Profesor navštíví velitele města, Němce, ten mu slíbí, že hochy propustí. Svůj slib ale nedodrží, kluci jsou popraveni. Ředitel gymnázia chce po profesorovi, aby jejich popravu nějak „vhodně“ třídě vysvětlil („Je nutné být loajální, je těžká doba.“). Profesor tváří tvář třídě nedokáže lhát a prohlásí : „Také já schvaluji atentát na Heydricha. Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranovi není zločin.“ Třída mlčky vstane ,a tak vyjádří svému učiteli podporu.
– Karel PTÁČNÍK: ROČNÍK 21 – o totálním nasazení v Německu, tříbení charakterů při nebezpečí
– Jiří WEIL : ŽIVOT S HVĚZDOU – utrpení Židů za války
– Jaroslav SEIFERT: PŘILBA HLÍNY – protiválečné. 60. – 80. léta: motivy lásky (žena = symbol života), ale i smrti (smrtí prověřuje životní hodnoty), hledání smyslu života. Místo pravidelného verše a písňové formy rytmizovaná próza, uvolněný nerýmovaný verš.
– Vladimír HOLAN: RUDOARMEJCI – portréty ruských vojáků; je to jeden ze 4 svazků díla „Dokument“
(zbylé svazky se jmenují : DÍK SOVĚTSKÉMU SVAZU – střet zla a krutosti války, PANYCHIDA – polemika s Bohem, kdy Bůh je nečinný vůči válce, TOBĚ – útočné glosy dobových událostí)
– Julius FUČÍK: REPORTÁŽ PSANÁ NA OPRÁTCE – napsány ve vězení a propašovány ven