František Ladislav Čelakovský, Karel Jaromír Erben
František Ladislav Čelakovský
-inklinuje k lidové slovesnosti, ohlasová poezie = oslavná
součástí díla Ohlas písní českých je balada Toman a lesní panna – 1. česká balada – z doby 2. fáze Národního obrození. Vypráví zde o vášnivé lásce a tajemných silách přírody – básník vybral vesnickému chlapci za nevěstu dceru myslivce, která se chovala zpanštěle a pohrdavě. Mladí při cestě začarovaným lesem Doubrava zahyne.
Karel Jaromír Erben
Kytice
– jádrem sbírky je 12 balad (úvodní Kytice) -jednotlivé básně vycházely nejprve časopisecky.
– vycházel z nejdávnějších mýtů, bájí, pověstí.
– Uvědomuje si soubor morálních hodnot, z kterých vycházeli naši předkové.
– základní motivy:
o otázka mezilidských vtahů – problematika viny a trestu
o boj člověka s přírodou a s nadpřirozenými silami (bezmocnost) – motiv mateřské lásky – vinna, trest (neúměrný, krutý)
o osudovost (Štědrý den) v duchu dávných mýtů
o základem většiny skladeb je vina, za kterou následuje trest
o hlavními hrdiny jsou většinou ženy (kromě Vrby, Záhořova lože)
– význam kytice – povzbuzení národního sebevědomí v období Bachova absolutizmu
– Záhořovo lože – polemika s Máchovým Májem – Vilém obviňuje společnost – umírá, Zahoř vinu přijímá – je mu odpuštěno.
– Štědrý večer – předurčenost lidského života. V díře v ledu vidí svou budoucnost.
– Svatební košile – souboj mezi křesťanstvím a pohanstvím – vítězí křesťanství
– Vodník – rozpor mezi láskou dcery k matce a dcery k dítěti a manželovi
– Poklad – touha po bohatství a porušení lásky k dítěti
– Polednice, Vrba, Lilie, Zlatý kolovrat, Holoubek
– Věštkyně – závěrečná – není to balada, ale pohled do minulosti
– používá všechny prostředky balad – prudký dějový spád, dramatické podání, výrazové prostředky ¬hutný dialog, dějová slovesa, bez spojek
– Sociální balada