4. maturitní otázka
2.NÁRODNÍ LINIE
– český jazyk používali jako umělecký jazyk
– důležitá i činnost Jednoty bratrské
– představitelé:
Viktorin Kornel ze Všehrd
universitní mistr a právník
chtěl, aby čeština měla úroveň klasické latiny, a aby se rozvíjela literatura psaná česky, všem lidem srozumitelná
dílo:
O právech, o súdiech i o dskách země české = knihy devatery
– dílo právnického charakteru
– počátky česky psané vědy
Jan Blahoslav
historik, organizátor, učitel, biskup Jednoty bratrské
získal rozsáhlé vzdělání na zahr. universitách
dílo:
Filipika proti misomusům (nepřátelům vzdělání)
– obhajoba nutnosti vzdělání pro člověka, obrana kultury
filipika= výmluvná řeč s pádnými důkazy
Gramatika česká
– o jazykové kultuře a normě
– autor usiloval o ustálenou jazykovou normu, odmítá nářečí
Musica
– obsahuje základní poučení o hudbě a sborovém zpěvu pro neškolené zpěváky
Šalamounský kancionál
– zpěvník duchovních písní
– přeložil
Nový zákon
– později se stal součástí Bible kralické
Bible kralická
– kolektivní dílo Jednoty bratrské
– 6 dílná
Starý zákon byl přeložen znalci hebrejštiny a řečtiny
– svým dokonalým jazykem se stala vzorem spisovné češtiny