Stylová oblast publicistická – publicistický styl
3) stylová oblast publicistická – publicistický styl
– dílčí oblast reklamy
– patří k nejrozšířenějším, je obrovský svým rozsahem a v jeho dopadu na občany.
– Styl tzv. hromadných sdělovacích prostředků (tisk, rozhlas, televize) = masmédia, člověk je zahlcován novými informacemi.
– mluvený, psaný či kombinovaný projev, projevy veřejné, určené širokému okruhu adresátů
– realizace: spisovná čeština, fáze, klišé – ustálený slovní obrat nadměrně používaný
reportáž – přímý přenos z prostředí, z něhož je čerpán námět jako živé vylíčení skutečné události na základě autorova očitého svědectví
interview -útvar skládající se z otázek novináře a odpovědí dotazovaného fejeton – zpracovává drobné zajímavé téma lehčím, zábavným tónem
sloupek – vtipná časová úvaha, zalomená do sloupce, sázená kurzívou, umístěn na první straně listu
zpráva