Vývoj světového dramatu ve 20. století
Franz WERFEL
JAKOBOWSKI A PLUKOVNÍK ( děj tříaktové hry označené jako komedie-tragédie je situován do Francie roku 1940, v krytu malého pařížského hotelu se sekávají dva hlavní hrdinové – Poláci Jakobowski a plukovník Stjerbinski. Jakobowski je žid, byl neustále pronásledován uchýlil se do Paříže, kde žije v hotelu již dva roky, přes všechny problémy však hýří optimismem, věří v překonání všech překážek, nyní ho čeká již pátý útěk, plukovník Stjerbinski, velitel polského pluku zničeného němci, je skvělý válečník ale v praktickém životě moc nevyniká, vlastní tajné dokumenty a musí je dopravit do Anglie, Jakobowski opatří auto a spolu s plukovníkem, jeho milenkou Marianou a sluhou prchají k atlantickému pobřeží, Jakubowski přebírá roli „anděla strážného“ (jídlo, benzín, němci), po této epizodě se na chvíli rozejdou, Jakubovski plánuje v restauraci se svým přítelem útěk pryč z Francie, nezdaří se, němci vtrhli do restaurace a přítel se zastřelil a Jakubowski se schoval, poté tam přichází plukovník v přestrojení za slepce se svým doprovodem (milenka, sluha), dají řeč s tajemným hráčem v kostky a ten jim nabídne dvě místa na lodi do Anglie, po poradě všichni uznají, že musí odjet Jakubowski a plukovník, neboť jsou v ohrožení.
autor ve svém díle varuje před nebezpečím fašismu, který činí z národů otroky, upozorňuje na tragiku židovského údělu
Edward ALBEE
KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ ( absurdní drama, autorovo nejslavnější dílo, Marta hraje v manželství dominantní úlohu, opovrhuje svým manželem, manželství je pro ně boj, v němž vítězí ten, kdo dokáže druhého více psychicky ranit, žijí spolu již jen ze zvyku, jejich vztah pomáhá udržet pohromadě vytvoření fiktivního syna, přimknou k této představě tak, že chvílemi věří v synovo skutečné bytí, ani Nickovo manželství není šťastné Drahunka touží po dítěti, Nickovi se to nelíbí, vzal si ji jenom kvůli penězům, oba manželské páry, hrají kruté hry, slovně se potýkají, Marta se vyspí s Nickem a Jiří, aby se jí za to pomstil, nechal zemřít fiktivního syna, tím zničí poslední pouto manželství, paradoxně se objevuje něco, co by se mohlo nazvat novým začátkem jejich společného života )