Realismus ve světové literatuře 2. poloviny 19. století
– Ivan Sergejevič TURGENĚV
– byl slavný už za svého života dokonce i na západě
– LOVCOVY ZÁPISKY – povídky; obrazy ruské přírody a života na venkově, kritika nevolnictví; nadchla jej ruská příroda a venkov
– RUDIN; PŘEDVEČER; OTCOVÉ A DĚTI – romány psychologické, které zachycují změny ruské společnosti na konci 19. století a ukazuje i generační problémy; vytvořil zde dva typy postav hamletovský – vzdělanec chce pomoct lidstvu, ale nakonec nic neudělá (nihilista) donkichotský – romantik s hlavou plnou plánů, ale nedaří se mu je realizovat
– Anton Pavlovič ČECHOV
– mistr krátké povídky a dramatik
– využívá psychologické prokreslení postav; klade důraz na atmosféru střety různých lidí -> může způsobovat zdlouhavost her
– zakladatel lyrického a psychologického dramatu; lyrické drama – potlačena dějovost, v popředí lyrické partie, patos, jemné dialogy, emocionálnost; děj nemá tradiční kompozici, dramatičnost i tragičnost vyrůstá z nitra postav; hledání životních jistot, kritika ruské společnosti, naznačeny perspektivy šťastného života
– drama RACEK – o smyslu života, o ideálech a životní rezignaci, o lásce a sobectví, tragicky laděná komedie, smích přes slzy, z venkova, mladík napíše hru, pozve herce, mladá dívka do níž se zamiluje chce být herečka, nadšeně hru studuje, jeho matka hru shodí, on rezignuje divadlo se nekoná, Nina se zamiluje do přítele matky ( slavný spisovatel ), odjíždí ze statku, po letech se vrací – zklamaná ze života, spolu se baví o tom co prožili – zklamání, život bez smyslu
VIŠŇOVÝ SAD – tragikomedie; jeho poslední hra; zánik ruského patriarchálního světa, matka s dcerou se vrací z Paříže zpět do Ruska, doma zjistí, že jejich statek je před krachem, před ním stojí sad = symbol něčeho nového, statek padne = zánik Ruska
PAVILON ČÍSLO 6
– jednoaktovky MEDVĚD, SVATBA
– TŘI SESTRY – tragikomedie