Umělecké směry ve svět. a české poezii koncem 19. stol. a začátek 20.stol.
Česká literatura
– také česká společnost 19.stol. prochází svou přeměnou. Stupňuje se národněpolitický zápas s Vídni. Vzrůstá nacionalismus a anarchismus.
Do uměleckého života vstupuje v 90 letech nová generace ovlivněná moderními proudy. Dochází k hlučnému rozchodu mladých a starších spisovatelů. Boj o rukopisy, v němž bylo prokázáno, že památné rukopisy jsou padělky. Nejpříznivější činem mladých umělců byl Manifest České moderny, který vyšel v Rozhledech. Manifest se zabýval situací v lit. a ve společnosti.
Skupina signatářů se brzy rozešla, byl to první pokus sjednotit mladou generaci na společném základě. podepsali : Sova, Březina, V.Mrštík, Machar
nacionalismus – vlastenectví
Josef Svatopluk Machar
– téměř 30 let působil jako úředník ve Vídni. Udržoval úzké vztahy s domovem, např. s lidmi okolo České moderny. Názorové rozpory zvláště s T.G. Masarykem
Lyrika:
– první sbírky zahrnuje do knihy Confiteor I.-II. ( confiteor – zpovídám se) Celé dílo má podobu zpovědi. autor nedůvěřuje společenským ideálům s estetickými hodnotami.
– tón zklamání zní ve sbírce Čtyřech knihách sonetů
Intimní lyrika :
– sbírka Tritium Vindobona ( žalozpěvy z Vídně) mění v lyriku politickou. Básníka inspiruje Ovidius a jeho žalozpěvy psané ve vyhnanství u Černého moře. Machar se ve Vídní uvědomuje svůj vztah k národům, odloučení mu poskytuje nadhled.
Epika
– zvláštní místo náleží osudům ženám
– soubor veršovaných příběhů Zde by měli kvést růže
– veršovaný román Magdaléna
Kolem roku 1900 dochází k přelomu v Macharově tvorbě. Rozpad české moderny více zdůrazňuje individualismus a obdiv k silným historickým osobnostem. Společenská kritika slábne. V tomto duchu píše cyklus Svědomím věků. Za vrchol evropské kultury považuje antiku a odsuzuje křesťanství, které ji zničilo. Cyklus obsahuje 9 sbírek. Vedle poezie se věnovali próze, byl znám především jako vynikající fejetonista.
V souvislosti s Manifestem České moderny se v naši lit. rozvíjejí různé umělecké směry. Významnou pozici symbolizmu, ovlivňuje v určitém období Sovu a Březinu. Naši symbolisté se soustředili kolem časopisu Moderní revue, vydával kritik Procházka.