Společenská funkce divadelního a filmového umění
25. Společenská funkce divadelního a filmového umění
– Základní pojmy
o drama – kořeny v antice, realizované na jevišti prostřednictvím herců, monology a dialogy
o tragédie – hrdina se setkává se silnějšími silami a podléhá (Romeo a Julie)
o komedie – vychází z průvodů na oslavu Dionýsa, komické prvky, zesměšnění, šťastný konec (Zkrocení zlé ženy)
o fraška – hrubší komedie (Fidlovačka)
o činohra – psychologicky i společensky propracované postavy a jejich stavy duše (Maryša)
o absurdní drama – obsahuje prvky tragedie i komedie, často se skládá ze zdánlivě nesmyslných dialogů
– Pražská divadla
– Vývoj dramatu od středověku po současnost
o 14. stol. – první drama „Mastičkář“
o 15. – 18.stol. – loutkové hry (Matěj Kopecký); Interludia – Komenský (škola na jevišti, lidová hra se zpěvy)
o 18. stol. – Národní obrození – 80. léta vznik Novočeského divadla;
1738 – stálé německé divadlo „V Kotcích“
1771 – první česká hra – „Kníže Honzík“,
„Stavovské divadlo“, „Bouda“ (Václav Thám – vlastenecké hry)
o 20. léta 19. stol. – V. K. Klickpera – „Divotvorný klobouk“
Josef Kajetán Tyl – hry se sociální kritikou „Pražský flamendr“, „Paličova dcera“, „Fidlovačka“ (hymna), „Strakonický dudák“
o 2. pol. 19. stol. – Realismus – L. Stroupežnický – „Naši furianti“ (hl.-žádost voj. vysloužilce Bláhy a krejčího Fialy o funkci ponocného, furiantství, hra vzbudila pobouření), „Paní mincmistrová“ + „Zvíkovský rarášek“ (historické hry o Mikuláši Dačickém, rarášek je o jeho záletech); Alois a Vilém Mrštíkové – „Maryša“ (vynucené manželství se starcem, milenec Francek, Vávra vyhrožuje jeho zastřelením, Vávra otráven Maryšou); Gabriela Preissová – „Její pastorkyňa“ (nemanželské dítě se schovankou, libreto pro Janáčka), „Gazdina roba“ (odchází od manžela, končí sebevraždou); Alois Jirásek – „Lucerna“