Renesance a humanismus v evropské literatuře a u nás
Španělsko
– dobytí Granady, objevení Ameriky – námořní velmoc
– velký vliv katolické církve
– velký rozkvět Španělska – tzv. zlatý věk
– vznik dvou typů románů :
a) Rytířský román – zejména v 16. století; rytíř koná hrdinské skutky ve fantastickém světě obrů, nestvůr ..
b) Pikareskní román – pícaro = šibal (šp.); šibal je ukázkou chytrosti, vynalézavosti, potuluje se po světě, slouží mnoha pánům – zobrazení namyšlených šlechticů, kněží, …
– Miguel de CERVANTES Y SAAVEDRA – kvůli nedostatku peněz na studium vstoupil do armády, raněn při námořní bitvě, upadl do tureckého zajetí- otrok v Alžíru.Později se za výkupné vrátil do vlasti, kde bídou strádal až do smrti.
DŮMYLSNÝ RYTÍŘ DON QUIJOTE DE LA MANCHA – hlavní hrdina je chudý venkovský šlechtic, který se snaží obnovit slávu rytířství, žije ve vysněném světě plném ideálů, hrdinství, na jeho cestě ho doprovází jeho kůň Rosinanta a sluha Sancho Panza; jeho láska patří chudé dívce, jménem Dulcinea
z vedlejší vesnice; bojuje s větrnými mlýny (myslí, že to jsou obři), se stádem ovcí (v domnění, že to je nepřátelské vojsko), ale všechny jeho útoky končí stejně – zesměšněním a fiaskem
dva druhy postav : Don Quijote – snílek, fantasta, navenek působí směšně, ale uvnitř je velice šlechetný
Sancho Panza – člověk praktický,přízemní, netouží po hrdinství, ale po bohatství,
jídle…snaží se všechno využít ve svůj prospěch
• autor chtěl vytvořit satiru na rytířské romány, časem se však ukáže, že snaha vylepšit svět je obdivuhodná a směšný není Don Quijote, ale celá společnost. Q. usiluje o lepší a spravedlivější svět – marně.
• don Q. před smrtí „vystřízliví“ ze svých fantasií, pak umírá (je poznání reality příčinou smrti?)
– Lope de VEGA – dramatik, voják, kněz, teolog, napsal asi 2 tisíce her
– pro něj typická tzv. španělská komedie – míšení komedie a tragédie, drama bylo veršované a rozdělené do 3 aktů; komedie pláště a dýky – intriky, řeší se hlavně citové a morální konflikty, láska, žárlivost, …
• psal hry mytologické, rytířské náboženské, milostné a mravoučné
OVČÍ PRAMEN (Fuente Ovejuna)– obyvatelé vesnice zabijí komtura (majitel vesnice), neboť neuznával svobodná práva vesničanů, když je vyšetřován viník, vesnice ho neprozradí a vina padá na ni celou – znemožní vykonání trestu
– Tisso de MOLINA
SEVILLSKÝ SVŮDCE A KAMENNÝ HOST – příběh Dona Juana