NOVÉ UMĚLECKÉ SMĚRY PŘELOMU 19. A 20. ST.
PROTISPOLEČENŠTÍ BUŘIČI
Stanislav Kostka Neumann
r. 1893 byl jako jeden z vůdců Omladiny zatčen a na 14 měsíců uvězněn, z tohoto vězení vznikla jeho 1. básnická sbírka Nemesis bonorum custos (Spravedlnost, ochránkyně dobrých) – obsahuje básně převážně s milostnou tematikou věnovanou jeho ženě Kamile, koncem století se sblížil s dekadentní skupinou kolem časopisu Moderní revue, z ní vznikla básnická sbírka Jsem apoštol nového žití, koncem 19. st. začal vydávat vlastní časopis Nový kult a začal se angažovat v anarchistickém hnutí, v r. 1905 odchází z Prahy na venkov nedaleko Brna a stává se spoluzakladatelem časopisu Alamanach na rok 1914 (spolupráce s K. Čapkem), z tohoto období pochází nejvýznamnější sbírka přírodní lyriky Kniha lesů, vod a strání, poté ještě vydal sbírku civilizační poezie Nové zpěvy, po 1. světové válce a po návratu z Balkánu začal sympatizovat s komunisty a jeho poezie odráží levicový postoj
Viktor Dyk
básnická sbírka: Milá sedmi loupežníků
za války vyšly sbírky: Okno, Anebo, Lehké a těžké kroky
novela Krysař
město Hameln ohrožují krysy, měšťané pozvou krysaře, aby město krys zbavil, krysař pomocí píšťalky městu pomůže, ale peníze za práci nedostane, nabízí mu jako náhradu výrobky z dílen, to Krysař odmítne, chce se městu pomstít, zapíská na píšťalku, kterou vábí krysy, ale nepíská tlumeně jako jindy, vábivý a silný zvuk píšťaly dovede všechny do propasti, jako poslední se do ní vrhá sám Krysař, jediným živým obyvatelem zůstává hlupák Seep Jürgen, uslyší píšťalu ve chvíli, kdy k němu dolehne pláč opuštěného dítěte, pláč je silnější než zvuk píšťaly a chce dítěti pomoct