Proměny moderní světové prózy IV.
SURREALISMUS
– literární a umělecký směr založený na snaze spontánně a bez rozumové kontroly vypovědět o tom, co se děje v lidském podvědomí.
– usiluje vynášet vše, co vzniká v jeho hloubi (představy, sny) a bezprostředně je zaznamenávat v podobě tzv. automatického textu dadaistickou metodou automatického psaní
– odmítá logiku (svoboda lidské fantazie), dosavadní umění, uznávají pouze prokleté básníky, odmítají rytmus a další klasické prvky poezie
Psychický automatismus – je uváděn v činnost snem, halucinací nebo deliriem, pomáhá surrealistům překonat cenzuru morálky a stát se tak skutečnou revoltou ducha.
Nejdříve v malířství:
Joan Miró – inspiroval se pravěkem, malíř
Salvador Dalí – Španělský malíř, obrazy připomínající PC grafiku
Luis Bunuel – režisér, spolupracoval s Dalím
ANDRÉ BRETON (Francouz)
– ortodoxní zastánce a teoretik surrealismu
– studoval medicínu (zabýval se neuropsychiatrií)
– byl ovlivněn symbolismem, S. Freudem
– byl spoluzakladatel časopisu Littérature
– psal dějiny surrealismu, přispíval do časopisů
Manifest surrealismu
Snaží se, aby surrealismus byl svobodným uměním a nepodléhal spol. pravidlům
Magnetická pole
Automatický záznam myšlenek
Nadja (román)
PAUL ELUARD (Francouz)
– kritik, esejista, překladatel, představitel unanimismu
– člen protifašistického odboje a mírového hnutí
– patří do avantgardy
Veřejná růže
19 básní, námětem je láska
FAUVISMUS – abstraktní umění, vyjádření abstraktních věcí – např. barvou
VITALISMUS – síla přírody a lidských smyslů (F. Šrámek – Tělo)
CIVILISMUS – oslava civilizace a techniky (Walt Whitmann, S.K. Neumann)
SECESE – návrat k přírodě, přírodní motivy, spíše k symbolismu a impresionismu