Proměny moderní světové prózy III.
DADAISMUS
– od slova : dada = koníček, hra
– vznikl za 1. svět. války ve Švýcarsku (Curych)
– jako protest vůči fyzickému a duševnímu mrzačení lidstva
– dadaisté odmítají všechny hodnoty, řád i logiku, hlásí naprostou anarchii v životě i kultůře
– absolutní svobodu, umění mělo podle nich vycházet z bezprostřednosti a naivity
– libovali si v nesmyslnosti a náhodě
– chtěli šokovat, burcovat, provokovat
– V Čechách se dadaismus změnil v naprosto český směr = POETISMUS
TRISTAN TZARA (Francie)
– pokoušel se několikrát zformulovat program dadaismu
– je autorem nejenom mnoha básní, ale i teoretických statí v nichž zdůvodňuje úlohu náhody v umělecké tvorbě
– zabýval se psychoanalýzou konkrétně výkladem snů.
Manifest dadaismu
Jízdní řád srdce
EXPRESIONALISMUS
– umění výrazu
– zachycuje vnitřní city autora, nemá zachycovat objektivně svět, ale dílo se má stát přímým, naléhavým výrazem autorových pocitů a zážitků (nekontrolovány rozumem)
– především negativní pocity (deprese, úzkost, samota, děs, hrůza, násilý)
– (především v malířství)
V. van Gogh (počátek expresionalismu, nejdřív symbolismus – Slunečnice, Žitné pole)
E. Munch (drastické zobrazení hrůzy)
T. Lautrec