Hlavní proudy a osobnosti české prózy v první poloviny 20. století 8/8
Eduard Bass (1888 – 1946)
novinář, reportér, prozaik, humorista, dramatik, kabaretiér
vl. jménem Eduard Schmidt
narodil se v Praze na Malé Straně
syn majitele kartáčnického závodu, otec ho vychovával, aby jednou mohl převzít podnik, to se ale nestalo, táhlo ho to ke kabaretu
je s ním spojován literární kabaret Červená Sedma (šansony, kuplety, kabaretní výstupy…) – velmi vyhlášený
Bass se nechal inspirovat pařížským kabaretem Černý kocour
kromě kabaretní činnosti ho přitahovali noviny – stal se redaktorem novin Šibeničky – psal satirické články
od roku 1921 byl zaměstnán v Lidových novinách
byl významný novinář – psal velmi aktuálně, měl bystrý postřeh, všímal si všech částí života – nejen kultury, ale i politik – byl nadstranický (nepatřil k žádné straně) – mohl se strefovat do všech politiků
1926 napsal pro Lidové noviny veršované zprávy Co týden dal – zprávy z minulého týdne, lidem se velmi líbily, chtěli, aby se v novinách objevovali každou sobotu
těmto veršovaným zprávám dal název rozhlásky (= veršovanou formou komentoval týdenní události, velmi všestranné), napsal jich asi 700
Neruda, Čapek a Bass se věnovali jak spisovatelství, tak novinářské činnosti, jedna činnost nezastiňovala druhou, obě byly významné.
Klapzubova jedenáctka
vyprávění o 11 synech chudého českého chalupníka, který chce šířit slávu českého fotbalu do světa
touha získat svět poctivostí a důvtipem
měla to být parodie (chtěl zesměšnit opojení z prvních mezinárodních úspěchů naší kopané) aby fotbalisté nepodléhali slávě a byli čestní
Vrcholné dílo – román z cirkusového prostředí :
Cirkus Humberto
román, vyšel roku 1941
ukázal klady české povahy, román značně přispěl k povzbuzení hrdosti českého národa
zfilmován
Jihočeskému zedníkovi Antonínu Karasovi zemřela žena, proto se synem Vaškem odejde do světa hledat živobytí. Dostane se do Hamburku a zde zakotvil u cirkusu Humberto. Setkal se s několika svými krajany – Kerholcem, starým Malinou a Janem Burešem. Právě ti mu pomáhali při prvních krocích v nové práci. Stal se stavěčem a hraje v cirkusové kapele. Syn Vašek pobíhal celý den mezi manéží a cirkusovým zvěřincem. Hoch si zamiloval cirkus celým svým srdcem, nebál se námahy a zanedlouho ovládal několik cirkusových profesí. Spolu s ředitelovou dcerou Helenkou Berwitzovou dosáhli obrovského úspěchu v krasojezdectví, byl však i výborným artistou a krotitelem.
Léta ubíhala, Vašek dorostl v muže a z Helenky se stala krásná dívka. Až každý z nich nosil v srdci někoho jiného (Vašek kamarádku z dětství Růženku, Helenka tanečníka Paola), stali se v zájmu cirkusu manžely. Přesto se měli velmi rádi, později se jim narodil syn Petr Antonín. Vašek se stal ředitelem a cirkus zažívá období největší slávy. Za krize ale došlo k úpadku. Vašek ještě dlouho udržoval úroveň cirkusu, když už ostatní krachovali, vymýšlel stále nová čísla, aby se mu podařilo udržet zájem, ale nakonec je donucen cirkus rozprodat. Poté odchází s rodinou do Prahy a stane se ředitelem varieté, kam přešla i část umělců z cirkusu. Zanedlouho se varieté stává evropsky nejúspěšnějším pražským varieté. Petr studuje univerzitu, o cirkus nemá zájem, naopak Helenka teskní po práci s koňmi, nakonec od Vaška odchází k bývalému konkurentovi Krauzovi. Při výcviku utrpěla úraz a zemřela. Vaškovou pokračovatelkou je až vnučka Lidka, která je úspěšná tanečnice. Vystupuje pod jménem Ludmila Humberto Cirkus Humberto bude žít věčně.
Význam díla:
posila národního sebevědomí a hrdosti v době okupace
oslava českého člověka, jeho píle, vytrvalosti, tvůrčích schopností, podnikavosti ve světě vyjádření důvěry v českého člověka, v budoucnost národa
ukázal houževnatost – i v době poklesu cirkusu se podařilo Vaškovi udržet zájem
novely Lidé z maringotek
10 vyprávění
artistický dekameron
vyprávění příběhů lásky mezi artisty
Experimentální imaginativní avantgardní próza
Vliv postupů avantgardy, zvláště moderní poezie. Objevovala se například metoda asociace, lyričnost a obraznost.