České divadlo do 19. stol. 1/3
České divadlo do 19. stol.
Počátky českého dramatu najdeme ve 12. století. Jeho kořeny jsou náboženského původu: náboženské výjevy se dramatizovaly a předváděly v kostele. Později se začaly obohacovat o světské scény až byly nakonec vykázány z kostelů.
Mastičkář
První staročeská divadelní hra (satira, fraška) vychází z původně náboženské hry O třech Mariích. Ty jsou k hrobu Ježíše Krista a cestou na tržišti nakupují vonné masti. Hra tak podává obraz středověkého tržiště a ukazuje šarlatánství prodavače léků a mastí Severina s jeho pomocníky, které zesměšňuje. Hovorový jazyk, místy i vulgarismy.
Divadlo na přelomu 15. a 16. století získalo funkci pedagogickou.
V 17. století se objevuje divadlo loutkové – nejznámější český loutkař byl Matěj Kopecký.
Od roku 1738 v Praze působilo německé divadlo v Kotcích s činohrou a operou, od roku 1783 Stavovské divadlo, postavené hrabětem Nosticem (později Tylovo, teď opět Stavovské).
V roce 1786 v Praze na bývalém Koňském trhu vzniklo vlastenecké divadlo Bouda, které pravidelně hrálo česky, nejvíce překlady her přenášené do českého prostředí. Nejvíce se hrál Shakespeare a Schiller. Bouda byla po třech letech stržena, česká představení se dále hrála v divadle U Hybernů.
Divadelní život organizoval a soustřeďoval zejména Václav Thám.
Ve 20. letech 19. století začalo české divadlo opět ožívat. Pro dramatickou literaturu této doby jsou příznačné látky z minulosti a žánrové veselohry ze současnosti.
K nejvýraznějším autorům tohoto období patří Václav Kliment Klicpera, který působil ve vlasteneckém duchu jako profesor v HK, později v A. Skládal hry, báchorky, Divotvorný klobouk, Rohovín Čterrohý. Jeho tvorba byla určena především ochotníkům. Jeho historické hry jsou většinou volným zpracováním kronikářských látek.
České obrozenecké drama dosáhlo vrcholu v tvorbě Josefa Kajetána Tyla (Kutná Hora, gymnázium v A => HK, kde v něm Klicpera probudil lásku k divadlu (LOL)). Podílel se na českých hrách ve Stavovském divadle jako dramaturg, během revolučních zápasů byl propuštěn a vyhoštěn z A. Řídil pak kočovnou divadelní společnost a když byla násilně rozpuštěna, vstoupil do jiné divadelní společnosti. Zemřel na své divadelní pouti v Plzi (+ 48).