Moderní básnické směry na přelomu 19. a 20.století VI.
Stanislav Kostka Neumann
– básník, prozaik, publicista, překladatel a politik
– složitý básnický vývoj – od dekadence a symbolismu přes anarchismus, civilismus, narurismus, účast v poválečné avantgardě až ke komunismu, proletářské poezii
– za účast v hnutí Omladina byl uvězněn a více než rok strávil v samovazbě, kde se věnoval studiu
– redaktorem časopisu Nový kult (anarchisté – anarchismus ho však neuspokojoval), Červen (proletářští básníci) – byl spoluredaktorem Almanachu na rok 1914
– roku 1921 (po válce) vstoupil do KSČ a věnoval se politické práci
– přispíval do mnoha časopisů (Lidové noviny, časopis Červen, časopis Kmen); jeho publicistickým spolupracovníky: bratři Čapkové, Vančura, Šrámek
• Jsem apoštol nového žití, Apostrofy hrdé a vášnivé, Satanova sláva mezi námi, Sen o zástupu zoufajících – sbírky, verše vycházejí ze symbolismu, hodně dekadentních nálad, ale také projevy satanismu, kultu zla a revolty
• Srdce a mračna – sbírka, znepokojení nad bídou lidstva, nad evropskou krizí a nad nástupem fašismu v Německu. Hodně básní věnováno dělníkům. Upozorňuje na válku. Obdiv k SSSR.
• Kniha lesů, vod a strání – sbírka, přírodní a milostná lyrika (vliv vitalismu a naturismu) okouzlení přírodou
• Rudé zpěvy – sbírka, proletářská poezie – agitační, revoluční a politická lyrika, přívrženec zásad socialistického realismu
• Sonáta horizontálního života – sbírka; varování před fašismem, odraz španělské občanské války)
• Bezedný rok – sbírka – reakce na Mnichov, vydána po 2.sv.válce
• Zamořená léta – sbírka – obraz 2.sv.války a okupace, byly vydány po skončení války
• Nové zpěvy – sbírka – vliv civilismu
• Anti – Gide neboli optimismus bez poměr a iluzí – politický pamflet proti francouzskému spisovateli André Gidovi
Petr Bezruč (vl. jménem Vladimír Vašek)
– nikdy se lit. cílevědomě nevěnoval; pocit povinnosti vyjádřit protest proti soc. útlaku v rodném kraji (narodil se v Opavě, slezský region), píše jako mluvčí svého lidu, výzva k odboji
– pracoval jako nenápadný poštovní úředník
• Slezské písně – jediná básnická sbírka, sociální balady, intimní lyrika, milostné verše
původně časopisecky (Čas) otiskovaných veršů jako Slezské číslo
bída havířů, beskydských horalů, ovdovělých žen a sirotků útisk uhlobaronů, poněmčování, popolšťování, utrpení lidí (způsobeno sociálními podmínkami), rozdíly mezi bohatými a chudými
Maryčka Magdónova, Ostrava
• Stužkonoska modrá (=motýl) samostatná skladba
symbolizuje básníků život, nálezem vzácné můry, po které celý život toužil a kterou našel až v pozdním stáří, vzpomínky na mládí, zklamání, kritika poměrů v 1. republice