Realismus ve světové literatuře 2. poloviny 19. století
– divadelní hry:
HRÁČI ŽENITBA – komedie
REVIZOR – kritika úplatkářství, hlouposti, podlézavosti, pokrytectví; omezený vládce malého města (policejní direktor) X podvodník, vychytralý prospěchář, který se vydává za revizora (Chlestjakov); Chlestjakov přijede do malého městečka z Petrohradu, všichni si myslí, že je to revizor, uplácí ho a podlézají mu. Chlestjakov se začne bát o své prozrazení a tak z městečka odjíždí, všichni si oddechnou, ale v tom přijíždí pravý revizor.
– román:
MRTVÉ DUŠE – otřesné svědectví o nevolnickém Rusku; hlavní hrdina statkář Čičikov zbohatl kupováním „mrtvých duší“ – mrtvol, za něž zdarma získával půdu v méně zalidněné oblasti. Na venkově se Čičikov setkává s různými druhy statkářů, jsou hrubí, krutí, nevzdělaní, lakomí a neschopní znepřátelil si celé Rusko. Po vydání této knihy hrozilo Gogolovi vězení, proto odešel do emigrace. Původně měl být dvoudílný, ale Gogol druhý díl spálil
– Ivan Sergejevič TURGENĚV
– byl slavný už za svého života dokonce i na západě
– LOVCOVY ZÁPISKY – povídky obrazy ruské přírody a života na venkově, kritika nevolnictví nadchla jej ruská příroda a venkov
– RUDIN PŘEDVEČER OTCOVÉ A DĚTI – romány psychologické, které zachycují změny ruské společnosti na konci 19. století a ukazuje i generační problémy vytvořil zde dva typy postav hamletovský – vzdělanec chce pomoct lidstvu, ale nakonec nic neudělá (nihilista) donkichotský – romantik s hlavou plnou plánů, ale nedaří se mu je realizovat