Maturitní otázky – 15. pokračování
Jean Arthur RIMBAUD
„Božský rošťák“
těžko zařaditelný, v jeho díle symb., impres., satanismus, poezie dostupná všem smyslům
nesnášel maloměšťáctví, školu, Pruskou válku
obdivoval Huga, Villona, Baudelaira
hodně cestoval, uprchl do Paříže a přestal tím pádem studovat, byl spoluautorem komunistické ústavy, píše x maloměšťáctví, později kritizoval i církvi
dokonalé básnické dílo vytvořil ve svých 15 – 19 letech (pak už nepsal, řekl, že poezie je blbost, zabýval se obchodem se zbraněmi v Africe)
odchází znovu do Paříže, tentokrát za Verlainem, nesl mu báseň Opilý koráb, spolu odchází do Belgie, 1883 Rimbaud Verlainem postřelen a lidé jím začínají opovrhovat
v 70. letech cestoval ( Anglie, Španělsko, Holandsko, Jáva i Indie až zpátky domů ), s cirkusem do Dánska, potom v SRN jako učitel, brátil se domů a odjel do Káhiry, zpět domů a na Kypr odkud se bez peněz vrací zpět domů, napotřetí do Káhiry odkud se s tifusem vrací domů, pak do Somálska, zpět do Marseille, kde mu je amputována noha a umírá
ILUMINACE – sbírka vydaná po smrti Verlainem, 40 básní v próze, b. Úsvit
POBYT V PEKLE – sesbírané básně vydané Verlainem, Rimbaud sám básně ničil -pálil – nebyl s nimi spokojen
básně Spáč v úvalu, Opilý koráb (snová b. – nikdy neviděl moře; fantazie; obraz bouřlivé plavby; řetězec metafor – symbolický obraz básníka totožného s lodí, vyjádřena opilost, neřízenost, neurvalost, jeho snem je nalézt domov, bezpečí a klid; tohle všechno dříve měl, ale zřekl se toho), Abeceda ( asociace pro každé písmeno )
jeho poezie je budována na bezprostředním osobním zážitku a fantazii; metafory často kontrastní, barvité; propracovaná zvukomalba; důsledně spisovný jazyk i obraty z periferie; kritický vztah k měšťácké společnosti, šokující otevřenost