Moderní umělecké směry ve výtvarném umění a literatuře na přelomu 19. a 20. stol.
12. Moderní umělecké směry ve výtvarném umění a literatuře na přelomu 19. a 20. stol.
=temná doba, odpor ke společnosti a to zvláště u „prokletých básníků“.
– Impresionismus – vznik 80. léta, z fr. slova dojem z předmětu v prchavém okamžiku
o Malíři: Claude Monet – obraz „Imprese“ (východ slunce se zrcadlením na vodě); Edgar Degas; Auguste Renoire („Snídaně v trávě“); Paul Gagin; Vincent Van Gogh (prasklá váza se slunečnicemi); A. Slavíček
– Symbolismus – slovo má působit magicky, skutečnost má skrytý význam
– Dekadence – pesimismus, útěk od skutečnosti, individualismus
– Secese – hlavně v architektuře (Obecní dům v Praze na nám. Republiky), Muchovy plakáty, motivy zvířat a rostlin
– Prokletí básníci – fr. básníci s bohémským životem, provokovali morbidností, odpor k společenským zvyklostem. Používali směry shora (Impresionismus …)
o J. A. Rimbaud – vztah s Verlainem, 84 básní, psal už od 15 let, póza „Sezóna v pekle“, „Iluminace“
o P. Verlaine – básně „Písně beze slov“
o Ch. Baudleaire – kritiky na liter. a výtvarná díla, překlady E.A.Poa; básně „Květy zla“ (mravně závadné – pokuta)
– 90. léta v Čechách – negace k dosavadním ideálů a odpor proti uctívání rukopisů (mladí vědci UK J. Gebauer a T.G. Masaryk), Hilsneriáda
o Omladina – vystoupení studentské a dělnické mládeže včetně S.K.Neumanna