LITERATURA V OBDOBÍ BAROKA
LITERATURA V OBDOBÍ BAROKA
17. st., 30-ti letá válka – ukončena Vestfálským mírem, náboženské války, zvyšuje se výsadní postavení církve (v Čechách katolické), honosné stavby (mohutné, zdobené), středem zájmu umělců byl světec (náboženská tematika)
architekti:
Matyáš Braun
Jan Blažej Santini
rodina Diezenhoferové
skladatelé:
Jakub Jan Ryba
Adam Michna z Otradovic
Pavel Josef Vejvanovský
Johan Sebastian Bach
ANGLIE
John Milton – Ztracený ráj
duchovní epos, psán jako oslava revoluce, působivý je v něm nářek nad vlastní slepotou, děj probíhá ve dvou plánech – lidském a kosmickém; osou prvního je příběh pádu Adama a Evy (požití zapovězeného ovoce ze Stromu poznání), druhý zachycuje hlavní příčinu prvotního hříchu (Satanovu vzpouru proti Bohu); zdůrazňuje svobodu lidského rozhodování proti zásahům osudu a boží vůle
ŠPANĚLSKO
Pedro Calderón de la Barca – Život je sen
drama nastolující základní otázky smyslu a obsahu života, hrdinou je syn polského krále Basilia, princ Sigismundo, který od dětství žije ukován jako zločinec, protože král má strach z věštby prorokující Sigismundovu zločinnou budoucnost, po mnoha spletitých dobrodružstvích se princ dovídá důvod svého utrpení, nejprve zuří a běsní, postupně však v sobě potlačí zlo a s otcem se smíří, překonáním sebe sama se vymaní z osudového předurčení
COMMEDIA DELL’ARTE
druh lidového, ale profesionálního divadla, vzniká v Itálii v 2. pol. 16. st., herci neměli k dispozici psaný text, ale jen stručný scénář s dějovou kostrou a seznamem postav ustálených typů – Harlekýn, služka Colombina, starý obchodník Pantalone, právník Dottore, Kapitán, kuplířka Ruffina a zamilovaní s různými jmény, soubory kočovaly po celé Evropě, největší ohlas měla commedia dell’arte ve Francii, některé postavy pak převzala francouzská pantomima (harlekýn, kolombína, pierot); v 18. st. zanikla, její dědictví dnes žije v cirkuse, pantomimě, baletu a avantgardních divadlech