Česká literatura 30. – 50. let 19. st. – romantismus, počátky realismu
Karel Jaromír ERBEN
venkovská próza, sběratel lidové slovesnosti, pěstoval ohlasovou poezii ( napodobuje lidovou slovesnost )
studoval v H. Králové, v Praze pak filosofii a práva, seznámil se s Palackým ( ten v něm probudil zájem o historii ), stal se sekretářem Národního muzea, redigoval Pražské noviny a časopis Obzor
Pohádky Zlatovláska; Tři zlaté vlasy děda Vševěda; Dlouhý, Široký, Bystrozraký – fantastické náměty pohádek
Sb. KYTICE (1853) – soubor 13 balad ( Kytice, Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně ), podkladem jsou staré č a slovanské lid. báje
epické básně, lyrické i úvahové pasáže, především balady (pochmurný děj, trag. konec), Erben je romantik, odlišný od Máchy, lidé jsou trestáni za porušení řádu (člověk se snaží změnit svůj osud), porušení přírodní rovnováhy, osudovost., konflikty v lidském životě podle Erbena vznikají narušením základních zákonů a vztahů mezi lidmi, proviněním je právě vzpoura proti osudu, za něj následuje trest,k který převyšuje vinu (Polednice, Štědrý den), k usmíření může čl. dojít jen pokáním (Poklad, Záhořovo lože, Svatební košile), často vztah matky a dítěte (Dceřina kletba, Vrba, Zlatý kolovrat, Lilie, Vodník), v problematice viny a trestu se promítá smysl lidu pro spravedlnost
Kytice byla inspirací pro Nerudu a Vrchlického, výtvarníky J. Mánese, M. Alše a hudebníka A. Dvořáka
rozbor Kytice: komponovanost – promyšlené rozvržení básní, zrcadlově protilehlé básně se stejnými vlastnostmi,
1. + 12. ( Kytice, Věštkyně ) – návaznost na lidovou poezii, motiv smutku a naděje ( matka = vlast )
2. + 11. ( Poklad, Dceřina kletba ) – porušení etických vztahů matka=dítě
3. + 10. ( Svatební košile, Vrba ) – přeměna člověka, ( žna ve vrbu, milenec v upíra )
!!! Lilie dosazena až ve třetím vydání Kytice !!!
4. + 9. ( Polednice, Vodník ) – nadpřirozené bytosti, které zasahují do porušených lid. vztahů
5. + 8. ( Zlatý kolovrat, Záhořovo lože ) – vina a vykoupení, pokání motiv dobra a zla, pohádkovost
6. + 7. ( Štědrý den, Holoubek ) – láska a smrt
Záhořovo lože – podobný motiv jako Máj, hrdina však není odsouzen