Moderní básnické směry na přelomu 19. a 20. století ve světové literatuře
NĚMECKO
Rainer Maria RILKE
pražský rodák, vývoj od impresionismu až po meditativní hymny
poezie řeší základní problémy života (lásku, utrpení, smrt), stranil se života, za své poslání považoval básně, složita, meditativní, krásné obrazy, subjektivní vidění světa
KNIHA HODINEK – básnický triptych, 3 cykly (Kniha o mnišském životě, Kniha o putování, Kniha o chudobě a smrti), hodinky = modlitby, jimiž se mniši obracejí k Bohu (ten existuje, Rilke k němu hledá cestu), závěr: vzývání smrti a chudoby, chudoba je hodnotou, kterou se člověk může povznést z všedního života
NOVÉ BÁSNĚ – reakce na svět, který se postavil x svému tvůrci, cesta za smyslem všeho – cesta do vlastního nitra, básně Básník, Závěrečný zpěv SONETY ORFEOVI – odkaz na antickou báj o Orfeovi a Euridice, verše oslavou lid. bytí a přírody, základní vědomí je smrt, která ale není strašná, je součástí života a jeho konečným zhodnocením
USA
Walt WHITMAN
básník, průkopník civilismu
jeho poezie ruší tradiční formy, je tvůrce volného verše ( verš moderní poezie, intonace = nositel rytmu, svobodněji vyjádřené pocity básníka, snaha přiblížit se přirozenému spádu řeči), poezie obdivuje lid. práci, oslavuje civilizaci, víra ve volný život, typický civilní patos ( oslava am. demokracie ), demokracie = podle něj absolutní volnost
STÉBLA TRÁVY – monumentální sbírka, obsahuje asi 400 básní řazených do 14 oddílů, dílo zpočátku obviněno z propagace homosexuality, zájem vznikl v Bostonu až po jejím zakázání
RUSKO
Alexandr Alexandrovič BLOK
básník, dramatik, představitel symbolismu
poezie oslavovala Rusko, zamýšlela se nad sociálními nespravedlnostmi,
VERŠE O RUSKU – očekává, že v budoucnu dojde k „velké bouři, která vše smete“ – očekával revoluci
VERŠE O KRÁSNÉ DÁMĚ – jeho prvotina, oslava ženy a lásky
poema DVANÁCT – jedno z prvních děl po Říjnové rev, je z 12 zpěvů, každý zpěv charakterizován vlastním rytmem, střídají se náboženské motivy a politické citáty
poéma začíná motivem sněhové vánice, v níž 12 rudoarmějců táhne ulicemi a vraždí ve jménu revoluce, těchto 12 hrdinů je symbolistickým ztělesněním titánské vzpoury proti řádu a starému světu, kontrast černé noci a bílého sněhu, na konci skladby kontrast černé revoluce a bílého Krista
konec eposu – pochodujícím gardistům se do čela postaví sám Kristus ( sám Blok neví proč, ale vidí to tak )