Vývoj světového dramatu ve 20. století
George Bernard SHAW
realismus, naturalismus, vtip, ironie
DOMY PANA SARTORIA ( Harry se setká na lodi s Blanche, zamilují se a zasnoubí, po návratu do Londýna zjišťuje, že za věno dostal vydírané peníze od chudých, to odmítá, chce žít radši bez peněz, důvod rozchodu, její otec ho později přesvědčí, že jinak žít nelze, je zatažen do špinavých obchodů a smiřuje se s Blache, dílo je odhalení pokrytectví vyšších vrstev – humanitní zásady avšak oberou chudého, hyenismus ) PYGMALION ( námět z Antiky – Palutus – o sochaři, který svou lásku sochu, kterou vytvořil, oživí, učitel fonetiky Higgins se setká s prodavačkou květin Doolittlovou – spodní vrstva, hrubá mluva, vsadí se s kamarádem, že ji naučí slušně mluvit, zamilují se )
Oscar WILDE
dekadentní a naturalistické rysy, postavy – vtip, grotesknost
VĚJÍŘ LADY WINDERMEROVÉ, JAK DŮLEŽITÉ JE MÍTI FILIPA ( 2 přátelé, Filip = fiktivní postava, oba se zamilují, oba se představí jako Filip, nakonec se zjistí že se Filip jmenuje )
August STRINDBERG
Švéd, zakladatel Intimního divadla, pro něž psal div. hry, od romantismu a realismu až k naturalismu a symbolismu
KRÁLOVNA KRISTÝNA ( 5 dějství, dílo o životě královny Kristiny, nevládne dobře, rozhazuje státní peníze, nepřipouští si jakékoliv problémy až je o ni sepsán hanopis, dává to k soudu, kde o ni ovšem vyplavou na povrch věci, o kterých se neměl nikdo dozvědět, je nucena odstoupit, vedle politických scén i scény jejího milostného života )
TANEC SMRTI ( 2 dílné drama, 1. díl: drama muž vs. žena, manželé Alice a Edgar, nemají přátelé, ona zkrachovalá herečka, zemřely jim 2 děti, přijíždí Alicin bratranec, ona se mu zpovídá, že chce muže zabít, on se děsí její nenávisti, Edgar má infarkt = řešení, avšak uzdravuje se a vše se vrací zpátky
2. díl: spor o dceru, ta se zamiluje do bratrancova syna, Edgar ho posílá na vojnu a chce ji provdat za plukovníka, ona ho odmítá – Edgara šlehne, Alice si uvědomuje její lásku k němu )