J. A. Komenský
Pedagogická díla
• Didaktika česká – později rozšířena na latinskou verzi Didaktika magna – Velká didaktika – metody a návody pro učitele, jak vyučovat.
Hlavní myšlenky:
– právo na vzdělání má mít každý – dívky i chlapci.
– vzdělání a výchova má pomáhat a povznášet k plnému životu.
– výuka má směřovat k praktickému využití vědomostí
• Malá didaktika – zásady:
– postupovat od známého pojmu k neznámému
– od konkrétního pojmu k abstraktnímu
– nepodceňovat názornost – pomůcky, obrázky
– důsledně využívat mateřského jazyka ve vyučování
– vzdělání pro každého bez rozdílu stavu
– středem zájmu je žák a jeho všestranný rozvoj – důraz na tělesnou a pracovní výchovu
– nenutit žáky, aby se učili nazpaměť bez logického myšlení
Rozděluje školy na 4 stupně po 6 letech. Dítě se má vzdělávat odmalička, od mateřské školy:
do 6 let – mateřská škola
do 12 let – škola povinná (národní)
do 18 let – škola měšťanská (gymnázia)
do 24 let – univerzity, akademie pro nejnadanější.
Odsuzuje fyzické tresty, ale nevylučuje je.
• Informatorium školy mateřské – první dílo soustředěné na výchovu dětí v předškolním věku v rodině, jako jeden z prvních pedagogů upozornil na význam předškolní výchovy ( zejména estetické )
• Brána jazyků otevřená – první moderní učebnice latiny, kde pojmům odpovídají slova a věty = „kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem“
• Orbis pictus ( Svět v obrazech ) – původně učebnice latiny, později první ilustrovaná učebnice cizích jazyků vůbec
• Schola ludus ( Škola hrou ) – metoda názorného vyučování