České divadlo 1. pole 20. století – Osvobozené divadlo
Osvobozené divadlo
Osvobozeno od formy divadla. Vzniklo v roce 1925 jako scéna Devětsilu. Hlavními osobnostmi byli režiséři Jindřich Honzl a Jiří Fréjka. Největšího rozmachu dosáhlo příchodem Jiřího Voskovce, Jana Wericha a Jaroslava Ježka.
První jejich hry byly typem revue – plná fantazie, skvělé div. nápady, kritický pohled na svět kolem sebe (maloměšťáci, tupost, sentimenta1ismus, starý spol. řád, snobství, vlastenecké lži), zesměšňuje pohodlné myšlení a příležitostní formy. Revue jsou plné recese, hravosti, nevázaného humoru, slovní komiky, improvizace. Mají však za úkol jen pobavit!
• Vest Pocket Revue (Malá kapesní revue) – parodie na dobovou situaci v Čechách a v českém umění a literatuře. Odtud pochází pojem hlína – slovo Voskovcovo, znamená studentskou recesi, nevázané veselí. Objevují se zde komické novotvary – napnelismus.
Ve 30. letech se hravý poetismus mění. Mění se v divadlo angažované, sílí satira a politická satira. Zahajuje to hra Caesar.
• Caesar (1932) – reaguje na italský útok na Habeš. Odehrává se v Římě 13. a 14. března 44 př. n. 1., kdy byl Caesar zavražděn. Celý příběh je zpracován volně, komediálně, s nadsázkou.
• Osel a stín (1933) opět vychází ze starořecké bajky, je ale zpracována volně s nadsázkou. Odehrává se ve městě Abdéry, což je jakýsi starořecký Kocourkov. Zubař se vydá na trh, aby tu vyinkasoval peníze, které mu dluží kramáři za lékařské zákroky. Najme si na cestu osla a v poledne, když slunce pálí, chce ulehnout do jeho stínu. Oslař ale žádá poplatek za stín. Je stín majetkem všech nebo se může pronajmout? Dostanou se do sporu a přijde dokonce i místní lehce podplatitelný, nerozhodný soudce. Když se z toho vyvine velkoproces, osel zmizí. Tím zmizí i stín a není se tedy oč hádat. Spor ale přeroste .dál tak jako situace v roce 1933(nástup fašismu). Spor dvou lidí přeroste ve spor dvou stran. Dochází k převzetí moci údernými oddíly. Od tohoto momentu je jasné, že hra je o Hitlerově převzetí moci.
• Kat a blázen