Evropský klasicismus, osvícenství a preromantismus
ITÁLIE
– commedia dell’arte – vznikla v 2. polovině 16. století nejslavnější forma komedie byla protikladem k vznešené tragédii oblíbená u lidového publika hlavní znaky – masky, improvizace a komické výstupy, herci měli k dispozici pouze stručný scénář s dějovou kostrou ustálené postavy – Pierot (smolař), Harlekýn (milovník), Colombína (pěkná služka), Pantaleone (bohatý, ale hloupý obchodník), Scapino (sluha obchodníka)
– Carlo GOLDONI – psal podle commedie dell’arte, ale jeho postavami nebyl Pierot, Harlekýn, …., postavy z nižších vrstev – řemeslníci, rybáři, …
POPRASK NA LAGUNĚ – o žárlivé milenecké dvojici z rybářského prostředí
SLUHA DVOU PÁNŮ – nutnost vyhovět oběma pánům a neprozradit se vede Truffaldina k mnoha ztřeštěným skutkům
Osvícenství
– je součástí klasicismu, je to spíše myšlenkový proud
– navazuje na renesanci
– rozvíjí tradice racionalismu, optimismu; kritika absolutismu
– důvěra v „osvícený“ rozum (poznaná pravda)
– prosazuje svobodu myšlení
– sepětí osvícenství s literaturou: spisovatelé byli zároveň vědci, filozofy, historiky, publicisty racionalismus (rozumářství) – velký optimismus, pokrok
– zakládají se knihovny, vědecké společnosti, …
– důraz na pravdivé poznání světa (příčinou zla je nevědomost)
– osvícení panovníci u nás Marie Terezie, Josef II.