Maturitní otázky 29. pokračování
– forbína = předscény z části připravený dialog před oponou o aktuálním tématu
– významným prvkem jejich tvorby jsou písně (Svět naruby – Balada z hadrů, David a Goliáš – Těžká Barbora, Pochod plebejců – Caesar, Proti větru, Hej rup, Svět patří nám, Tmavomodrý svět, Klobouk ve křoví, Babička Mary, ….)
– sám Werich napsal knihu pohádek „Fimfárum“ – Princezna Koloběžka, Tři Veteráni, …
– později bylo divadlo přesunuto do Vodičkové ulice, kde zůstalo až do konce (dnešní divadlo ABC)
– v roce 39 dostalo zákaz své činnosti za hru „Pěst na oko“
– V+W emigrovali do USA, po skončení války se vrátili, ale Voskovec v 48 znovu emigroval, ale Werich zůstal (hrál v divadle ABC, partnerem mu byl Horníček)
– D 34 – D 41
– rozvíjelo se v letech 1933 – 1941 index u písmene „D“
– připravovalo náročná umělecká díla pro lidového diváka
– působil zde zejména Emil František BURIAN (1904 – 1959), který ho výrazně profiloval byl i hudebním skladatelem a autorem oper, baletů, jazzových skladeb, dirigentem, výtvarníkem a hercem
– jeho divadlo vynikalo rytmicko-melodickou sborovou recitací = voiceband
– usiloval o tzv. syntetické divadlo – propojující různé divadelní prvky a typy žánrů
– gestapem zavřeno, Burian odvezen do koncentráku, po válce tvořil bezcenné agitační hry
– po válce bylo znovu otevřeno (D 46) – orientace na program vládnoucí strany po smrti E.F. Buriana divadlo pojmenováno podle něj
– repertoár : adaptace klasiky (Shakespeare, Moliér, Klicpera, …) inscenace současných dramatiků (Brecht, Nezval, …) Montáž lidové poezie („Vojna“ ) inscenace lidových dramat („Lidová snita“ ) dramatizace prózy (Haškův Švejk, Dykův Krysař) dramatizace poezie (Máchův Máj, …)