Maturitní otázky 16. pokračování
František GELLNER
buřič, bohém, antiliterární styl – básně spíše připomínají písně ( refrény ), hovorové vyjadřování, cynsimus, ironie, melancholie, vlastenec, básník mládí, tóny nihilismu nihilismu (absolutní opření veškerých hodnot, nic na světě nemá smysl),
1914 nezemřel, ale ztratil se ve válce
sb. PO NÁS AŤ PŘIJDE POTOPA! – staví se mezi lidi, kterým je všechno jedno, podobenství o zakopané hřivně – zmařený talent, b. Perspektiva – zlidověla jako píseň, užívejme si, dokud jsme mladí, zítra umřem, b. Neděle – erotická, nálada vídeňské bohémské
Šrámek – erotika = naděje X Gellner – erotika = výsměch
sb. RADOSTI ŽIVOTA – alkohol a holky, cynik, výsměch. b. Všichni mi lhali – hořkost duše, cítí lítost, není úplně zkažený Gellner je revoluční pouze v tématice, forma konvenční – sonet, odmítá volný verš jamb
posmrtně vydaná sb. NOVÉ VERŠE – zklidnění, bez provokací
Stanislav Kostka NEUMANN
buřič, dekadent, symbolista, proletářská poezie
vydával časopis Nový kult, spoluredaktor Almanachu na rok 1914, po roce 1921 vstup do KSČ
byl jako jeden z vůdců studentské a dělnické omladiny zatčen a odsouzen na 14 měsíců do vězení, kde napsal první bás. sb. NEMESIS, BONORUM CUSTOS (spravedlnost, ochránkyně dobrých) – soc. poezie ovlivněna Macharem a Sovou,
sb. JSEM APOŠTOL NOVÉHO ŽITÍ, APOSTROFY HRDÉ A VÁŠNIVÉ, SATANOVA SLÁVA MEZI NÁMI ( symbolistické a dekadentní díla, Satan = symbol tohoto světa, přírody, oslava pozemskosti, renesanční radost ze života )
impresionistické a vitalistické poezie ve sbírce KNIHA LESŮ, VOD A STRÁNÍ – inspirovaná pobytem na Moravě (Bílovice u Brna, Řečkovice), obraz přírody jako chrámu, vstupní modlitba – parafráze modlitby Otčenáš, ne k Bohu, ale k pozemskému životu
sb. RUDÉ ZPĚVY – naděje na nastolení spravedlivějšího řádu