Konec 19. století
Konec 19. století
Nové umělecké směry:
1.) impresionismus
– sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady, neopakovatelné chvíle (smutek, radost, melancholie, nostalgie)
– potlačení rozumové části na obsahu
– volné řazení zrakových a sluchových dojmů (melodičnost)
– v popředí lyrika, zvláště přírodní
– uvolnění kompozice, oslabení příběhu
– P. Verlaine, A. Sova, K. Hlaváček, F. Šrámek
2.) Symbolismus
– vyjádření pomocí náznaků, symbolů, obrazových pojmenování
– přenášení významů, vyslovení abstraktní nebo skryté představy, nečekané spojování představ – rozvoj básnické obraznosti
– důraz na hudebnost verše
– podmanivá působivost, snaha vsugerovat pocit
– volný verš
– Ch. Baudlaire, P. Verlaine, A. Rimbaud, O. Březina, A. Sova, K. Hlaváček
3.) Dekadence
– zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, marnosti
– opovržení životem, pocity rozkladu a smrti
– únik z reálného světa, který básníkům připadal těsný, nedokonalý, úzký, do světa snů k mystice – víra v nadpřirozený svět
– úsilí o čisté umění
– P. Verlaine, O. Wilde, K. Hlaváček, J. Karásek ze Lvovic