Česká historická próza v době nástupu realismu, její další vývoj, příklady ze světové literatury
Česká historická próza v době nástupu realismu, její další vývoj, příklady ze světové literatury
– historická próza – výchovná národní tendence
– historická věrnost, typizace, vliv Francouzské a Ruské literatury
Václav Beneš Třebízský
– pokrokový názor na české dějiny
– Anežka Přemyslovna
– selské vzpoury z doby Josefa II. – Bludné duše
– Trnová koruna – pobělohorská doba
– Královna Dagmar
Alois Jirásek
– historická próza, nejrozsáhlejší obraz o českých dějinách
– výchovný význam
– realistický historický román, forma epopeje
– jazyk – srozumitelný, prostý, archaismy…
– témata historická – symbolizují věrnost pravdě, boj za ni, vytrvalost v boji až do smrti
– pohádkové téma: Lucerna – s lidovými a humornými prvky, vlastenecký charakter
– Nejdávnější doba: Staré pověsti české – nejstarší období, prameny Dalimil, Kosmas, nevěrohodné
– Husitská doba: Mezi proudy – odraz narůstání společenských rozporů za Václava IV., počátky reformního hnutí – husitství, vydání Kutnohorského dekretu, osudy Jana Žižky
– Proti všem – husitská trilogie – Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč
– Doba národního obrození: F.L. Věk – národní obrození
– Filozofská historie – život studentů, příprava Majálesu, události roku 1848, vlastenci X poněmčené měšťanstvo, zachycuje vrcholné obrozenecké tendence
– Temno – obraz doby největšího útlaku
– Psohlavci – doba pobělohorská, vzpoura Chodů. Kozina x Lamminger (Lomikar), zbavil je práva, kozina a spol. oběšeni. Do roka a do dne Lomikar zemřel!
– Jiráskův přínos
o nejrozsáhlejší obraz těžkých dějin
o výchovný význam – znalost dějin je posilou národního sebevědomí
o autorovo vlastenectví
o realistický historický románu
o vyprávění, obraz davových scén
o umění portrétu
o tzv. kolektivní hrdina