9. maturitní otázka
POLSKO
– představitelé:
Adam Mickiewicz
dílo:
Pan Tadeáš
– epos
Balady a romance
– sbírka poezie
Kanrad Wallenrod
– básnická povídka
Julius Slowacki
dílo:
Anhelli
ČESKÝ ROMANTISMUS
30. léta 19. století
hlavní úkol literatury byla výchova k vlastenectví
rozvoj romantismu byl pomalý
představitelé:
Karel Hynek Mácha
nejvýznamnější a nejdůslednější básník českého romantismu
narodil se v Praze na Malé Straně
matka pocházela z měšťanské rodiny, otec se do města přistěhoval z venkova
studoval na gymnáziu, pak filosofii a nakonec právnickou fakultu
velký zájem měl o divadlo, působil jako ochotník v kajetánském divadle na Malé Straně, kde se seznámil s Eleonorou Šomkovou( Lori), která se stala jeho osudovou láskou, ale brzy zjistil, že nesplňuje jeho ideály ( nešťastná láska romantického hrdiny)
rád cestoval, pěšky došel až do Benátek
pracoval jako právník v Litoměřicích
nebyl moc úspěšný, žili v bídě, Lori čekala dítě
Mácha však těžce onemocněl a ve 26 letech zemřel
psal poezii i prózu
dílo:
Máj
– vyšel v dubnu 1836
– lyrickoepická báseň
– skládá se ze 4 zpěvů a 2 intermezz
– inspirován krajinou kolem hradu Bezděz
– kritici toto dílo nepřijali, vyčítali mu nedostatek vlastenectví a pesimismus
Obrazy ze života mého
– soubor povídek
př. Večer na Bezdězu
Marinka
Cikáni
– román
Kat
– románová skladba
– měla 4 díly: Křivoklát
Valdek
Vyšehrad
Karlůj Tejn