VÝVOJ ČESKÉ POEZIE MEZI VÁLKAMI A ZA OKUPACE
Vítězslav Nezval
po studiích v Třebíči a Praze byl rok zaměstnán jako tajemník Masarykova naučného slovníku, v letech 1928 – 1929 jako dramaturg Osvobozeného divadla, v letech 1945 – 1951 vedl na ministerstvu informací filmový odbor, jinak žil jako svobodný spisovatel
vlivy na tvorbu: četba anarchistických autorů, Čapkovy překlady francouzské poezie (Rimbaud, Apollinaire), přátelství s Jiřím Mahenem
básnická prvotina: Most
poetistické sbírky: Pantomima – program poetismu, obsahovala i báseň Papoušek na motocyklu, sbírka volně spojovala několik na sobě nezávislých celků: Podivuhodný kouzelník, Abeceda
sbírky: Menší růžová zahrada, Blíženci
básnické skladby: Akrobat, Edison – spojení kultu noci s oslavou technické civilizace, smutek, stesk, úzkost
sbírka: Básně noci – uzavřela poetistické období, věnovaná Otokaru Březinovi
1. pol. 30. let – protiměšťácké sbírky: Pět prstů, Sbohem a šáteček
2. pol. 30. let – surrealismus (sám v čele surrealistické skupiny): Žena v množném čísle, Absolutní hrobař
předválečné a válečné období – obavy z budoucnosti ve sbírkách: Matka Naděje, Pět minut za městem
po r. 1945 oficiální činitel kultury – témata míru, domova, budoucnosti: Z domoviny, Chrpy a města
hra: Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou, Manon Lescaut
pro děti: Anička skřítek, Slaměný Hubert