VÝVOJ DIVADLA DO KONCE 19. ST.
BAROKO
Pierre Corneille
francouzský dramatik, tvůrce moderní tragedie, pro postavy her je rozhodující hrdinství, vlastenectví a čest
Cid – tragedie, dramatický konflikt je vyústěním střetu osobních citů a nadosobních povinnosti, hlavním hrdinou je rytíř Cid, který bojuje za svoji zem proti Maurům, příběh se odehrává v 11. st. ve španělské Seville a hlavními postavami jsou Chimena, Don Rodrigo
Jean Racine
francouzský dramatik, tvůrce „psychologické tragedie“, ve svých hrách zobrazil ničivou vášeň, náměty antiky, jeho dramatické umění patří k vrcholům klasické tragedie
Faidra – tragedie zachycující zhoubný vliv vášně ničící i blízké těch, kteří ji podlehli
Molière
francouzský dramatik, původně herec a ředitel divadelní společnosti, s níž hrál 13 let po francouzském venkově, pak v Paříži u dvora, v odvážných satirických veselohrách zesměšňoval pokrytectví, šlechtickou povýšenou morálku, církev, pěstoval všechny druhy veseloher od lidové frašky po veselohru zápletkovou a charakterovou, problematika v jeho díle je velmi široká (postavení ženy ve společnosti a v rodině, cynismus feudálů, lakota, úlisnost, svatouškovství, donašečství….)
díla: Misantrop, Měšťák šlechticem, Scapinova šibalství, Zdravý nemocný
Lakomec
60-ti letý lichvář Harpagon omezuje své děti, okrádá služebnictvo, intrikuje se vztahy svých dětí a jejich protějšky, Harpagon je chtivý, lakomý, bezcitný, pro peníze obětuje vše, své děti, rodinu, ztráta peněz pro něj znamená šílenství, konec smyslu života
Molière chce dokázat, jak peníze deformují přirozené lidské vztahy
Tartuffe
do přízně zámožného Orgona se vetřel pobožnůstkářský Tartuffe (Svatoušek), Orgonova rodina pozoruje s nelibostí, jak Tartuffe ovlivňuje smýšlení a jednání Orgonovo ve svůj prospěch
komedie ve verších
misantrop – člověk, který nemá rád druhé lidi
v Čechách lidové hry se zpěvy, interludia – krátké frašky o sedlákovi a jeho rodině určené drobnému měšťanstvu