Národní a kosmopolitní ideály v díle ruchovců a lumírovců
Svatopluk ČECH (1846 – 1906)
– básník obdivovaný v 70. – 80. letech víc než Neruda a Vrchlický
– „dědic romantismu“
– v jeho poezii se spojuje vlastenectví, svobodomyslné a demokratické ideály výzvy k sociální spravedlnosti
– historismus – poezie zaměřená k časově politické problematice
– narodil se v Ostředku u Benešova
– vystudoval gymnázium a práva na univerzitě
– stal se redaktorem časopisu Květy
– věnoval se výhradně literatuře a nikdy se neoženil
poezie
epika
– HUSITA NA BALTU – jeho 1. báseň vyšla v almanachu Ruch (1868) historická epika
– ADAMITÉ – první rozsáhlejší skladba; epopej; námět z české minulosti o konci náboženské sekty, kterou nechal Žižka vyhubit
– EVROPA – alegorická báseň; Evropa = symbolické jméno lodi na níž odplouvají do vyhnanství političtí vězňové (revolucionáři)
– SLAVIE – podoba s Evropou; smír zástupců národů na lodi
– VE STÍNU LÍPY – oslava českého kraje, rodné země; 7 veršovaných příběhů, které si vyprávějí sousedé pod košatou lípou – idylický epos: klidný venkovský život bez rozporů, přírodní prostota
– LEŠETINSKÝ KOVÁŘ – příběh venkovského kováře Václava a dcery Lidunky, kteří brání svůj majetek proti německému kapitálu, vyvolají vzpouru, je potlačena a kovář umírá, kovárnu však získává jeho dcera. Problém není v chudobě a bohatství, ale v tom, že na jedné straně stojí Češi a na druhé Němci
– HANUMAN – Hanuman je postava krále opic v indickém eposu Rámajáma – opičák z cirkusu, kterého lidé vycvičili tak, aby se choval jako oni. Podaří se mu uprchnout do pralesa, kde zavádí nové způsoby, na které opice nejsou zvyklé. Opice, která se chová jako člověk je trapná a směšná. Hanuman má představovat ve skutečnosti Lumírovce, kteří se snaží zavádět různé reformy