Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. století
Moderní umělecké směry počátku 20. století
20. století je poznamenáno mohutným rozvojem vědy, techniky, civilizace. Umělecké směry vychází z obdivu dynamice. Vznikají jako reakce na impresionismus, symbolismus, chtějí tvořit jinak. Především to platí pro literární a výtvarné umění. Vzniká film – němá groteska. Nejznámějším komikem byl Charlie Chaplin.
Futurismus
– směr, který se dívá do budoucnosti, neuznává minulost, je ochoten přijmout přítomnost
– vznikl v Itálii před 1. svět. válkou
– vychází z obdivu moderního velkoměsta plného hluku, síly, aktivity
– chce zachytit svět v pohybu
– básně jsou sestaveny z tzv. osvobozených slov – zrušil grafickou stavbu verše, interpunkční znaménka
– vytvořili též tzv. hudební poezii – jednotlivá slova vepisovali do notové osnovy
– hlavní představitel – ruský básník Vladimír Majakovskij
Kubismus
– cubus = krychle – geometrické vidění světa
– vznikl ve Francii jako směr výtvarný
– nejvýznamnější představitel Pablo Picasso (pablo pikaso)
o poprvé se prvky kubismu objevily na jeho obraze Avignonské slečny (aviňonské), kde jsou dvě deformované dívky
– z českých malířů např. Josef Čapek
– hlavní znaky:
o chce obhlédnou svět ze všech stran
o rozkládá skutečnost do geometrických tvarů, základ je krychle
o ve výtvarném umění především zátiší s kytarami, houslemi, útržky plakátu, novin, ovoce