Moderní básnické směry přelomu 19. a 20. Století (moderna 90. let)
16) Moderní básnické směry přelomu 19. a 20. Století (moderna 90. let)
A) MANIFEST FRANCOUZSKÉHO SYMBOLISMU
– proniká do nitra společnosti a člověka
– věci jsou pouhé smyslové znaky
– cílem symbolismu je zachytit skutečnost, odhalit hlubší souvislosti, zdůrazňují prožitek
FRANCIE –
Paul Verlaine
– známost s Rimbaudem – pokus ze žárlivosti o vraždu, byl odsouzen a věnoval se alkoholu
– prvky symbolismu – básnické sbírky Písně beze slov, Galantní slavnosti
PAUL VERLAINE – BÁSNICKÉ UMĚNÍ (13/3)
– „ vol slova nečekaná až matoucí smyslem“
– „v poezii dej přednost všemu, lichému, nestrojenému“ – aby se dívali na svět jiným pohledem
– „především hudbu, ta buď vším
– „chceme básnit odstínem, ne barvou“ – neopakovat se, zdůraznění prožitku
– „dej uzdu rýmu“ – neupřednostňovat první myšlenku
– píše ve stylu symbolické dekadence, odmítá klasické pojetí krásy, zdůrazňuje hodnoty, které společnost opovrhuje, důraz na umělecké prostředky a cit