ČESKÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Jaroslav Durych – pokr.
Báseň Cikánčina smrt (1916) je pokračováním Jarmarku života a jedná se právě o záznam písně, o které mluví kněz v závěru.
Panenky (1923) – lyrická sbírka, která je oslavou dívčí smyslnosti, časté jsou motivy bídy.
V povídkových souborech Tři dukáty (1919), Tři troníčky (1923) a novele Sedmikráska (1925) je hlavním tématem chudoba, která je základním předpokladem boží spásy, čistoty, něhy a prostoty.
Kouzelná lampa (1926) – básně v próze a krátké povídky, které vždy skrývají nějaký hlubší smysl (nejčastěji morální). Velmi sugestivně podáno. Zde například povídka Zmije, která vypráví o tom, jak autor se svým přítelem putuje krásnou horskou krajinou, až se před nimi na cestě objeví velká zmije, oni se zaleknou a po chvíli po ní začnou házet kameny, přestože se zmije dává na ústup, rozhodnou se jí kameny utlouct. Povídka končí sugestivním popisem rudých očí umírající zmije, které autora pronásledují po celý život.
Durych psal také historické prózy především z doby raného baroka, svým katolickým pojetím stojí v protikladu k převažující tradici české historické prózy (např. A Jiráska).
Bloudění (1929) – zváno také větší valdštejnská trilogie. Časově řazeno od bitvy na Bílé hoře až po Valdštejnovu smrt. Kromě Alberta z Valdštejna zde vystupuje velké množství historických osob, události v českých zemích jsou zasazeny do celoevropského dění. Vlastní příběh se věnuje lásce španělské katoličky Andělky a českého kacířského emigranta Jiřího, který si nakonec Andělku vezme a přijme katolickou víru (=symbolizuje záchranu budoucnosti rekatolizací). Durych se zde nechal inspirovat také barokní poetikou – ostré protiklady tmy, světla, hnusu, krásy, prokletí a milosti.
Rekviem (1930) – menší valdštejnská trilogie. Čerpá z doby po pádu Valdštejna.
Boží duha (posmrtně 1969), dokončená už v roce 1955, vypráví o setkání starého muže – Čecha s německou dívkou v násilně vysídleném pohraničí po druhé světové válce.
Psal také eseje – soubor Ejhle, člověk (1928) a duchovní cestopisy Tři cesty Evropou (Plížení Německem, Pouti do Španělska, Římská cesta) – založeno zejména na vykreslení dojmů z cest a duchovní rekonstrukci prožitků.