České divadlo ve 20. století, jeho společenská angažovanost
6. Drama 1948 – 50. léta
– zaniká satirická tvorba a nastupuje komedie (oficiální optimismus) výsměch třídnímu nepříteli
– v dramatu se prosazuje socialistický realismus
– téma vesnice během a po válce např. „Mordová rokle“ od Miroslava STEHLÍKA
– historické téma si vzal Vojtěch CACH „Mostecká stávka“ i Milan JARIŠ a jeho hra „Boleslav I.“
– budovatelská tématika se objevuje ve hře Vaška KÁŇI „Parta brusiče Karhana“ – snažili se plnit plán, pracovali o sobotách a nedělích
– toto období je ve znamení uměleckého propadu; jsou psány hry politicky motivované, tendenční a ideologie převažuje nad uměleckou hodnotou (socialistická kompozice dramatu byla ovlivněna ministrem školství Zdeňkem Nejedlým a ministrem informací Václavem Kopeckým)
– autoři a jejich hry se podrobovaly politickému hodnocení a nepohodlní umělci byli odsouváni z uměleckého života (Frejka, Radok, …)