Světová literatura 2. poloviny 20. století 3/4
Samuel Beckett
Dramatik, prozaik a básník irského původu.
– Čekání na Godota (hra)
Hra je o dvou jednáních, bez děje a dramatické stavby „tradičního divadla“. Dekoraci tvoří jeden strom, venkovská cesta na opuštěném místě, kde se setkávají dva blíže neurčení tuláci Estragon a Vladimír. Vedou chaotický dialog, z něhož vyplývá jen to, že chtějí čekat na Godota, který má rozhodnout o jejich dalším životě. Není zřejmé, kde a kdy na něho mají čekat, kdo je Godot a co pro ně může udělat. Během rozhovoru přichází dvojice Pozzo a Lucky. Pozzo je pán ztělesňující vychloubačnost, brutalitu až sadismus, vede na šňůře otroka Luckyho, který je naopak zcela poníženou bytostí.
Druhé jednání (nazítří, stejná hodina, stejné místo) je vlastně opakováním prvního jednání jen s tím rozdílem, že Pozzo je osleplý, tedy závislý na tulácích a Luckym. Ke konci každého
jednání se objevuje chlapec a oznamuje, že pan Godot dnes nepřijde, ale že se určitě dostaví zítra.
Umberto Eco
Italský prozaik, patří k předním představitelům postmodernismu.
– Jméno růže (román)
působí jako historická detektivka; děj se odehrává ve 14. století. Stařičký mnich Adso sepisuje události, které zažil jako osmnáctiletý novic v nejmenovaném hornoitalském benediktinském opatství. Román má „hybridní“ tvar – je složen z množství žánrů: traktát, proroctví, vidění, citáty z bible, předstíraný kronikářský zápis.
AMERICKÁ LITERATURA
Joseph Heller
Americký prozaik a dramatik. 2. světové války se účastnil jako pilot amerického válečného letectva.
– Hlava XXII (román)
protiválečný satirický román; děj se odehrává na konci 2. světové války ve Středozemním moři. Hlavní hrdina, kapitán válečného letectva Yossarian se marně snaží dostat z válečné mašinerie, neustálých startů v bombardovacím letadle, a tím pocitu ohrožení vlastního života i života přátel. Bouří se proti nesmyslnostem vojenské byrokracie, jejichž ztělesněním je tzv. hlava XXII. Je to soubor absurdních nařízení a předpisů, které vedou např. ke stálému zvyšování povinného počtu letů i ke zbytečným ztrátám životů.
Román je plný situační komiky, ironie, satiry, nonsensů a černého humoru, je někdy srovnáván s Haškovými Osudy dobrého vojáka Švejka.