Sarověké písemnictví II.
– Sapfó (lyrika)
Autorka milostných básní – touha, vášeň, žárlivost, Lesbos (Anakreón)
– Aischylos
o Oresteia
Orestes mstí úkladnou vraždu svého otce Agamemnona, zabíjí jak vražedníka, tak matku. Bohyně Athéna jej pomocí soudu osvobodí.
– Sofoklés
o Antigona
Přes zákaz Kreónta (vládce) pohřbila bratra Polyneika. Syn Kreónta Haimon chce vrátit Antigoně svobodu, ta se ale už oběsila. Haimon i manželka Kréonta se zabili a on o to samé žádá bohy.
o Král Oidipús
Oidipus zabil v hněvu cizince, osvobodil Théby od Sfingy a za odměnu dostal trůn a vdovu Jokastu. Když zjistil, že cizinec byl jeho otec a manželka je matka, odchází do vyhnanství.
– Eurípidés
o Médea, Elektra
nadpřirozený zásah božstva, náhlé nemotivované řešení
– Aristofanés
o Jezdci, Mír, Žáby
aktuální politické otázky, názory, kritika
Římská literatura
– Plautus
Náměty bere ze všedního života, slavným typem prohnaného otroka je Pseudolus.
o Komedie o hrnci
o Lišák Pseudolus
– Publius Vergilius Maro
o Zpěvy pastýřské
o Zpěvy rolnické
o Aeneis
epická báseň oslavou Říma, jeho velikosti, vliv Homéra
– Publius Ovidius Naso
jeho poezie je neobyčejně svěží, fantazie a analýza lásky, milostná poezie
o Umění milovat
dává duchaplné rady mužům a ženám, jak získat a udržet lásku
o Proměny
250 mýtických příběhů, jejichž motivem byla přeměna člověka v hvězdu, zvíře, rostlinu (nymfa Niobé => plačící kámen)
o Pygmalion
kyperský sochař se zamiloval do dívky, kterou vyřezal ze slonové kosti. Na jeho prosbu Afrodita sochu proměnila v ženu.
ve vyhnanství psal žalozpěvy, touha vrátit se domů
– Marcus Tullius Cicero
řečník, ve spise O řečníkovi vyložil, že řečník má být vzdělaný ve filozofii, právnictví, psychologii a historii. Má umět působit na posluchače a večně promlouvat na kterékoli téma.
Jeho řeč se vyznačovala logikou vztahů, s dokonalým slohem jsou psány i jeho listy, které se staly vzorem latiny.
Arabská literatura
– Korán
je základem islámského vyznání – „svatá kniha islámu“. Bývá srovnáván s Biblí, ačkoli se od ní jasně odlišuje formou i obsahem. Korán je pro muslimy významnější než Bible pro křesťany.
Doplnění k Euripidesovi: on zpracovává téma o Oresteovi, ale jiným způsobem. Orestés neměl podle Eurípida právo svou matku zabít. Tragický konflikt přesouvá více na člověka i do jeho myšlenkového a citového života. Zavádí na scénu „deus ex machina“ (nadpřirozený zásah božstva, náhlé nemotivované řešení).