Světová poesie 20. století 2/4
ruský básník, dramatik, výtvarník a prozaik
spoluautor futuristického sborníku Políček veřejného vkusu
agitační poesie pro sovětský režim
provokoval ustálený vkus – snaha o úsečný a pádný verš
150 000 000, O tom, Vladimír Iljič Lenin – tendenčně zaměřené poemy sovětské poezie
→ KUBISMUS
latinsky cubus = krychle
vzniká roku 1907 jako výtvarný směr (Georges Braque a Pablo Picasso)
rozkládání vnější reality až na nejjednodušší geometrické tvary – z nich prostřednictvím
autorova intelektu a fantazie skládána mozaika
→ KUBOFUTURISMUS
spojení obou směrů – futuristického dynamismu a kubistické mnohopohledovosti
osvobození slov, skutečnost z mnoha úhlů, kaligramy = obrazové básně
u nás Wolker, Halas, Vančura
→ DADAISMUS
francouzsky dada = hračka – slovo náhodně nalezené ve slovníku špičkou nože
vznikl roku 1916 v Curychu jako protest proti fyzickému a duševnímu mrzačení lidstva
odpor k válce, nesmyslnost vraždění a ničení
proti všem, burcuje, šokuje, provokuje
odmítá řád, logiku, všechny hodnoty – naprostá anarchie, absolutní svoboda
umění má vycházet z bezprostřední naivity
proti rozumu který dovedl svět k válce staví dadaisté nerozum, nesmysl, náhodu
hlavním principem dadaismu je náhoda
dále znevažování všech dosud platných estetických hodnot a norem
využití nelogických souvislostí a nesmyslů
mystifikace, odpor proti civilizaci (prý zabíjí umění)
→ SURREALISMUS
vzniká ve 20. letech 20. století
ovlivněn Freudovou psychoanalýzou
snaha spontánně a bez rozumové kontroly vypovědět o tom, co se děje v lidském podvědomí
metoda automatického textu – bezprostřední zaznamenání představ a snů
psychický automatismus pomáhá autorům překonat cenzuru morálky
je uváděn v činnost snem, halucinací, nebo deliriem
odmítá logiku, chce osvobodit fantasii
odmítnutí rytmu, rýmu a dalších stavebních prostředků poesie