Literatura doby klasicismu, osvícenství a preromantismu 2.
Bajky
JEAN DE LA FONTAINE
Napsal 12 knih bajek z nichž prvních 6 čerpá z antických Ezopovích bajek. Ve vlastních bajkách klade důraz na morální poučení, které připojuje za vlastní příběh.
Lidové divadlo
V 17stol. se rozšířilo lidové divadlo, které hrály herci. Z počátku na náměstí později v kamenných divadlech (centrum – Benátky)
Itálie
Comuedia dell´ arta (divadlo – Komedia del arte)
Vzniká v Itálii hrají ji profesionální herci, jsou zde typické postavy, které mají charakteristický oblek a masku a ustálený charakter (např. Pantalone – Bohatý obchodník, kterému chytrý sluha něco vyvede)
Byla dána jenom kostra děje, herci improvizovali a často se dostávali až obroublím vtipkům.
Carlo Goldoni
Původně advokát pozděj přijel do Benátek a psal divadelní hry většinou pro jednoho známého herce. Vychází z komedie dell´arte, ale herci nemají už masky ani oblečení nemusí být typické jsou napsány celé dialogy herci si mohou jen něco přidat. Samotné postavy už jsou skutečnější více ze života.
Poprask na laguně
vtip je založen na neustálích hádkách mladé žárlivé dvojice rybářů (poprvé použil na jevišti nářečí).
Sluha dvou pánů
Komika je založena na tom, že sluha Trufaldino chce sloužit dvěma pánům a potom nikdy neví komu co donést. Zároveň je tam záměna mužů, dívka převlečená za chlapce. Závěr je 3 šťastné páry.
Osvícenství
Vzniká ve Francii na přelomu 17 a 18stol. Svými názory připravovalo francozskou buržoasní revoluci. Na jeho základě vzniklo heslo rovnost, volnost, bratrství.
Hlavní znaky osvícenství:
– zamýšleli se nad nerovností ve společnosti
– chtěli odstranit šlechtické výsady a nevolnictví
– chtěli zmírnit (odstranit) sociální nerovnost
– poprvé tvrdily, že vládu a stát neurčuje bůh, ale lidé
– odsuzovali církev proto, že se bránila vědeckým poznatkům a mnozí z nich již pochybovali o existenci boha.
– Uznávali úlohu vzdělání, které mělo vést k pochopení společnosti a tím k jejímu zlepšení
Anglie
Daniel Defoe – autor nejoblíbenější knihy, která přinesla osvícenské myšlenky.
Robinson Crusou
Robinson přežil díky rozsáhlým vědomostem – význam vzdělání – a k domorodému Pátkovy se choval jako k sobě rovnému, kterému chybí jenom vzdělání.